Wat als je droombeeld een nachtmerrie wordt

droombeeld Nederland kent een aantal goede thrillerschrijvers. Gelukkig, want vaak onderschatten Nederlanders hun eigen talenten. Maar goed: Loes den Hollander is daar absoluut een van. Dankzij haar goed doordachte plotten en fijne manier van schrijven weet ze een flinke schare fans om zich heen te verzamelen. Droombeeld is inmiddels de 20e thriller van haar hand. Ook dit boek is toegankelijk geschreven en heeft herkenbare personages, waar je snel een band mee hebt. Maar waar gaat Droombeeld over?

Droombeeld

Hoofdrolspeelster in Droombeeld is Maartje van Duiven. Je leert haar kennen wanneer ze in haar eigen huis overvallen wordt. Een flinke klap natuurlijk, die haar hele leven verandert. Paranoia, angst en ongeloof spelen de hoofdrol. Dat doe je toch niet, iemand in zijn eigen veilige haven aanvallen? Maar dat is niet het enige, want in haar directe omgeving gebeuren steeds meer nare dingen. Zo pleegt haar man op diezelfde dag zelfmoord. Ook andere mensen in haar omgeving gaan in een ras tempo dood. Tot Maartje de enige overgeblevene lijkt te zijn…

Wisselend beeld

Droombeeld bestaat uit korte, behapbare hoofdstukken die snel weglezen. Het beeld wisselt tussen Maartje, Anouk en een algemeen hoofdstuk, waarbij alle drie worden verteld vanaf een derde-persoons perspectief. Jammer, want daardoor had het verhaal nog iets dichter bij de personages kunnen komen. Het verhaal kabbelt echter rustig door, zonder echte spannende momenten of bizarre wendingen – en dat doen thrillers als deze altijd goed. Nu is het dus wel een prettig boek om te lezen, het is meeslepend genoeg geschreven om pagina na pagina te verslinden, maar niet omdat je van cliffhanger naar cliffhanger leest, of precies wil weten hoe de vork nu in de steel steekt – en dat is jammer. Droombeeld, Loes den Hollander Karakter uitgevers, xxx pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789045209456