Recensie: Dragon Age Inquisition, EA Games

dragon_age_inquisition_Packshot_1Dragon Age: Inquisition is inmiddels het derde deel van deze gigantische RPG-franchise. En de eerste die ook verschijnt op de Xbox One en de Playstation 4, naast de release voor Xbox 360, PS3 en de PC. En dat merk je ook wel aan de graphics: waarschijnlijk (op beter gezegd: hopelijk) is daar meer aandacht naar toe gegaan dan naar de door ons geteste PS3-versie. Want hoewel er gebruik wordt gemaakt van een nieuwe Frostbite 3 Engine, zijn de graphics echt ondermaat: hakkelige bewegingen, pixelig beeld en toch redelijk houterige bewegingen. Zelfs de tussenfilmpjes vallen in het niet, zeker als je ze vergelijk met titels als Destiny of zeker als je ze vergelijk met de laatste CoD: Advanced Warfare. Wat betreft verhaallijn en mogelijkheden is Dragon Age dan weer een verhaal apart. De wereld is immens groot, met veel verschillende missies, omgevingen, volken die je tegenkomt, en iedereen heeft uitgebreide verhalen, die je desgewenst in stukjes kunt overslaan. Er is vooral veel aandacht geschonken aan het samenstellen van je karakter. Je kunt een ras kiezen, hun discipline (van cehtersbaas tot rogue tot magiër) en miljoenen combinaties als het gaat om het uiterlijk van je karakter. Die er dan op de PS3 pixelig uit komt te zien, maar daar zal ik nu over ophouden. Die keuze in de vrijheid is erg prettig, en de vele ingesproken dialogen zijn indrukwekkend. Volgens EA zijn er meer dan 80.000 dialooglijnen, ingesproken door honderden stemacteurs. We hebben ze maar niet geprobeerd te tellen. Zoals gezegd is Dragon Age een geweldig uitgebreid spel, met alle denkbare RPG-elementen in zich. Je vond ‘loot’ op de meest vreemde plekke (wijk vooral van het pad af als je niet onder tijdsdruk werkt), je vind wapens, geld en grondstoffen als je vijanden verslaat, of gewoon in de omgeving. Die wapens, schilden, en kleding kun je dragen of verkopen, en gebruiken voor jezelf of je teamgenoten. Daar kun je natuurlijk ook weer in wisselen tijdens het spelen. Even geen zin om in de vuurlinie te staan? Dan neem je een rol van magiër en zoek je een veiliger heenkomen om ze te bestoken met je krachten. De vele opdrachten en sidequests zijn ook erg indrukwekkend. Je wordt van het ene gebied naar het andere geloodst als je enkel de verhaallijn volgt, maar als je alle sidequests volgt kun je veel langer in een gebied vertoeven en veel meer verdienen. Tijdens het spel zelf kom je ook regelmatig voor keuzes te staan die het verloop van het spel beïnvloeden. Je maakt vrienden of vijanden, krijgt hulp of wordt afgescheept… je hebt je lot deels in eigen hand. En dat vooral omdat jij de persoon bent die om één of andere reden poorten naar de onderwereld kan sluiten, zodat de duivelse demonen deze planeet niet kunnen bezetten. Want dat is het plot eigenlijk wel in het kort. Want demonen, die hebben meestal niet veel goeds in de zin! Dragon Age: Inquisition, EA Games Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: vanaf 55 euro