Film recensie: Dr. Proktors teletijdtobbe

Dr. Proktors Teletijdtobbe

Dr. Proktor ken je misschien wel. Er zijn verschillende boeken over hem geschreven, en dan vooral over de bijzondere avonturen die hij en zijn vrienden (de jonge Lise en Nilly) beleven. Zo ook in het verhaal over Dr. Proktors Teletijdtobbe, zowel de filmvariant als het boek. Heerlijk spannend en avontuurlijk – verhalen om helemaal in de verdwalen! En dat begint allemaal wanneer Lise en Nilly een kaartje krijgen van de professor. Hij is blijkbaar teruggereisd in de tijd – en zit in de problemen… het is aan de kinderen om hem de helpende hand toe te rijken.

Geschiedenis

Dr. Proktor heeft namelijk liefdesverdriet. In zijn jeugd (ja, ook Dr. Proktor is jong geweest) was hij namelijk verliefd op een meisje, maar die werd voor zijn neus weggekaapt door een boosaardige man. En dat moet Dr. Proktor kostte wat kost zien te voorkomen! Samen met zijn bevriescamera gaat hij op pad, maar helaas komt de doktor in het verleden vast te zitten. Via een eenvoudige briefkaart roept hij de hulp in van de twee kinderen – zij moeten er achter zien te komen wat een teletijdtobbe is, en hoe je die kunt besturen. Gelukkig komen ze daar vrij snel achter en ontdekken ze dat ze met die badkuip naar het verleden kunnen reizen. Maar hebben ze wel genoeg zout bij om de rare sprongen van de doktor te kunnen volgen? En wie is toch die mysterieuze vrouw met haar houten been, die ze telkens achtervolgt?

Boek vs film

Natuurlijk zitten er nog al wat verschillen in het boek en de film. Dat is ook logisch, want als je een boek stap voor stap zou verfilmen… dan heb je aan drie of vier uur film nog niet genoeg! Het is natuurlijk altijd aan te raden eerst het boek te lezen. Dat geeft de film zo veel meer impact. Maar ook als je het boek niet gelezen hebt, is de film erg leuk om te kijken. Bovendien neemt het je mee naar de geschiedenis (vooral van Frankrijk, in dit geval) waardoor je zo nu en dan nog iets meekrijgt. Niet dat je alles moet geloven wat je ziet, natuurlijk.

Ga direct naar Dr. Proktors Teletijdtobbe op BOL.com.

Recensie over Dr. Proktors TeleTijdtobbe

Een leuke film over een bizarre professor die een drankje heeft ontwikkeld waarmee je – via een badkuip – door de tijd kunt reizen. Helaas gaat niet alles zoals verwacht, waardoor Lise en Nilly door de geschiedenis moeten reizen om de professor te helpen. Via de Toer de Franse van 1969, de Slag bij Waterloo en het Parijs van de Franse revolutie komen ze eindelijk bij het liefje van de professor uit. Heerlijk absurd, grappig en een tikje overdreven, maar wel zo dat het gewoon erg leuk is. Geslaagde verfilming van een geweldig boek.

Titel: Dr. Proktors TeleTijdTobbe
Uitgever: Just Film
Tijdsduur: 95 minuten