Recensie: Dr. Proktor redt de wereld (misschien), Jo Nesbo

De verknipte Doktor Proktor, uitvinder van het schetenpoeder en de teletijdtobbe, beleeft een nieuw kolderiek avontuur met zijn buurmeisje Lise en haar vriendje Bulle. De wereld vergaat. En dat gaat gepaard met een invasie van kwaadaardige maankameleons, kikvorsmannen, onechte bavianen, Peruaanse zevenpotige zuigspinnen, sokken die écht verdwijnen uit de wasmachine en een Uiterst Spannende zangwedstrijd. Lise, Bulle en Doktor Proktor gaan een race tegen de tijd aan om de wereld te redden. Als het lukt.

Dr. Proktor redt de wereld is inmiddels het derde deel uit een serie van hopelijke nog vele delen. Hoewel het boek officieel draait om Dr. Proktor, zijn het leergierige meisje Lise en diens fantasierijke buurjongetje Bulle minstens zo grote hoofdrolspelers. Het verhaal speelt volledig in het Noorse land, wat de nodige grappige namen tot gevolg heeft. In hoeverre ze in het Noors ook zo grappig zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen, wellicht zijn ze ook vertaald naar het Nederlands met een Noorse kwinkslag. Deze Noorse taalspelingen doen niets af aan de leesbaarheid van het boek: er wordt absoluut geen geheim van gemaakt dat het verhaal in Noorwegen afspeelt, er wordt gelukkig geen enkele poging gedaan om het verhaal te ‘vernederlandsen’.

Dankzij de zeer prettige vertaling en de ontzettend leuke en originele ontwikkelingen die in het verhaal verwerkt zitten leest het boek ontzettend snel weg. De titels helpen je hierbij zo nu en dan wat mee. Deze zijn zo absurd dat je wel even wilt weten hoe dat nu precies zit. En hoe vreemd de titels ook lijken, ze blijken altijd het hoofdstuk perfect samen te vatten! Dr. Proktor redt de wereld (misschien) is een supergrappig en subliem verhaal over een échte professor, die de meest absurde uitvindingen doet, een fantastische verhalenverteller met een grote rode kuif en een slim sprietje van een meisje, Lise. Een echte aanrader voor ieder die graag lacht, die graag spannende verhalen leest of die graag originele verhalen leest. Of alledrie, natuurlijk!

Dr. Proktor redt de wereld (misschien), Jo Nesbo
Lemniscaat, augustus 2011, 376 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789047703846