Recensie: Dope, Sony Pictures Home Entertainment

dope Dope begint met een uiteenzetting van dit woord, dat in welke vorm dan ook een bijnaam is voor iets anders. de belangrijkste twee vertalingen zijn ‘dope’ als krachtterm uit de rapperswereld van de jaren tachtig, waarmee iets cools, vets, gaafs of in ieder geval iets leuks wordt bedoeld. Een andere mogelijkheid is een ander woord voor drugs. In de film Dope komen beide vertalingen bijzonder dicht bij elkaar! In de film Dope leer je Malcolm en zijn vrienden kennen. Het zijn echte buitenbeentjes in de Inglewood-scene, dat zo’n beetje aan elkaar hangt van bendes en clans. Dit bijzonder pientere drietal is namelijk geobsedeerd door de rapperswereld van de jaren tachtig, en leven helemaal volgens die standaarden. Ze dragen de bijbehorende kleding en schoenen, luisteren naar de muziek, discussiëren over die tijd en spreke ook het taaltje van de rappers uit die tijd. En dat is best lastig, want Malcolm wordt flink geteisterd door de verschillende bendes. Zijn schoenen worden steevast gestolen, hij verslijt fietsen bij de vleet, tot hij door een drugsdealer voor het karretje wordt gespannen om toenadering te zoeken bij een meisje. De dealer in kwestie blijkt helemaal geen verkeerde gast te zijn, en zelfs een tikje verlegen als het aankomt op meisjes! Maar dan gaat het mis: als Malcolm en zijn vrienden worden uitgenodigd bij een feestje van Dominic, de dealer in kwestie, is er een inval van de politie. Zonder dat Malcolm het weet krijgt hij een rugzak vol drugs (ha~daar is de dope) mee, wat hem alleen maar problemen oplevert. En dat is een hoeveelheid waar heel wat mensen een oogje op hebben. Malcolm bevind zich meteen in een spervuur van aandacht: de ene sluw, de ander met grof geweld. En het is nu aan Malcolm en zijn vrienden om de juiste beslissingen te maken. En dat is best lastig, want ze ontdekken dat er ook best hooggeplaatste mensen betrokken zijn in deze handel – mensen die ook belangrijk kunnen zijn voor hun eigen toekomst… Dope is een spannende film met een pittig kat-en-muisspel dat soms een tikje verwarrend kan zijn, maar bovenal bizar en absurd. De film is gaaf gefilmd, met veel verwijzingen naar de jaren tachtig. Een feest van herkenning voor de oudere generatie, met vooral een leuke terechtstelling van Malcolms kennis door Dominic, die niets snapt van Malcolms fascinatie voor de jaren tachtig. Dope, Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 103 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray