Recensie: Donderkat vs Kettingzaag, Thijs Goverde

Donderkat vs kettingzaag

Na het eerste deel van Donderkat bleek dat Michael, Gaby en hun ouders niet langer in Nederland konden blijven. Ze hadden zoveel ellende veroorzaakt bij een te groot aantal schurken. Ze moesten wel vluchten, want ze werden goed achterna gezeten! Ze vluchten diep het oerwoud in, ver van de beschaafde wereld, waar niemand hen kan vinden. Daar zijn ze veilig. Behalve dan voor de alligators en de verschrikkelijke Sissipi’s. En de schorpioenen. En de spinnen (zo groot als je vuist!). Nou ja, echt veilig is het dus niet, maar de boeven zien ze niet meer terug. Bovendien zijn ze niet alleen, want overal om hen heen komen ze Boegoenezen tegen, een bizar volke dat al sinds jaar en dat afgesloten van de buitenwereld woont in die gevaarlijke omgeving.

Maar op een dag krijgen ze bezoek. Van een man in een kano, met een geheimzinnig plan. En van een groep kerels met kettingzagen. Zal het mama lukken op tijd een paar bommen in elkaar te knutselen? Zonder laboratorium? Zonder witte jas? Zonder onderbroek, zelfs? Daar kom je achter in het spannende en grappige boek Donderkat, verteld door Michael in hoogsteigen persoon. Je kunt dus heel wat spreektaal verwachten, en momenten waarop Michael zelf het ook niet meer helemaal weet hoe en wat hij nou eigenlijk wilde vertellen. Die momenten, samen met de vele grappige gebeurtenissen en absurde wezens en Boegoenezen die in het boek voorkomen, zal er voor zorgen dat je regelmatig krom ligt van het lachen. Als je tenminste niet op het puntje van je stoel zit van de spanning!

Het verhaal is geweldig leuk geschreven. Voor kinderen vanaf een jaar of tien is het smullen geblazen van de eerste tot de laatste pagina. Je zult je geen moment vervelen, op iedere pagina gebeurt wel iets raars, vreemds of bizars!

Donderkat vs Kettingzaag, Thijs Goverde
Uitgeverij Holland, maart 2013, 182 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789025112172