Recensie: Don Kameleon 5 en de tijdspoort, Nico de Braeckeleer

Don Kameleon en de tijdspoort

In dit vijfde boek over Don Kameleon, Don Kameleon en de tijdspoort, mogen we weer mee op pad met deze koelbloedige spion, deze meester van vermommingen! Want net als normale kameleons kan Don razendsnel veranderen. En dan niet alleen van kleur, maar helemaal! Van ninja tot monster, van ridder tot schrijver.

Deze keer krijgt Don Kameleon een heel bijzondere opdracht. Hij moet naar de toekomst! De professor Croque, de krokodil, heeft een tijdmachine gemaakt waarmee ze kunnen tijdreizen. Don gaat samen met zijn vrienden Harry en Paddy naar de toekomst. Er is namelijk gebleken dat King Cobra op één of andere manier de macht heeft gekregen over Animala, en dat de toekomst er niet rooskleurig uitziet. Sterker nog: er is een einddatum in zicht! De wereld zal vergaan zoals de dieren die nu kennen. En dat moet worden voorkomen! Kunnen Don en zijn vrienden de slechteriken tegenhouden en de wereld groen en gezond houden?

Dat lees je snel genoeg in Don Kameleon en de Tijdspoort. Het is een superspannend boek voor stoere jongens, die graag lezen over spionage en snelle actie, leuke grapjes en bovendien houden van een goed verhaal. De cartooneske en gedetailleerde tekeningen vertellen veel over de tekst. Soms zijn ze paginagroot, soms ook vormen het mooie decoraties op de bladspiegel, maar ze zijn zonder twijfel een goede ondersteuning voor de tekst.

In de vlot geschreven tekst vind je veel speelse elementen terug in de lettertypes, zoals we gewend zijn bij bijvoorbeeld de boeken van Geronimo Stilton. Terugkerend zijn de uitspraken van de verschillende hoofdrolspelers, die niet altijd even geniaal zijn. Zo heeft Paddy soms wat uitspraken die wat mystieker kunnen zijn in de originele schildpaddentaal, en is het wel bizar dat de stopzinnetjes van de dieren betrekking hebben op zichzelf (kama kama kameleon is bijvoorbeeld de standaard uitspraak van Don). Door die stopwoordjes is het wel direct duidelijk wie er begint te praten, ze hebben zeker wel hun functie.

Don Kameleon 5: De tijdspoort, Nico de Braeckeleer
Abimo, februari 2013, 160 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789059329591