Recensie: Dokter Deen, seizoen 2

In de televisieserie Dokter Deen kijk je mee over de schouder van huisarts Maria Deen. Zij woont en werkt op het eiland Vlieland, en daar gaat het leven toch net wat anders als in de rest van Nederland. Een eiland op zich brengt zo zijn eigen mogelijkheden en beperkingen met zich mee. In dit seizoen van Dokter Deen maak je natuurlijk weer opnieuw kennis met de kinderen van deze huisarts. Zo krijgt in de eerste aflevering haar tienerdochter een kindje, voelt zoonlief, net afgestudeerd als arts, zich schuldig voor het kitesurfongelijk van een vriend en maakt de oudste dochter grote sprongen in haar acteercarrière. Maar dat is nog niet alles, want Maria’s vriend krijgt een soort midlife-crisis en huurt een restaurant, diens dochter komt om bijzondere redenen op bezoek en de dementerende moeder van Dokter Deen, komt door een oude vlam heel wat over haar verleden te weten! En dan is er nog de eigenlijke vader van Maria’s kinderen, die af en toe door het beeld komt zwalken. Kortom, genoeg drama’s en intriges om je aflevering na aflevering aan het beeld gekluisterd te houden. Het mooie aan de serie is dat er niet zozeer aandacht is voor bijzondere situaties en ontwikkelingen, maar juist in de verdieping van de personages. Waar in de eerste serie vooral veel aandacht was voor de manier van leven, is dat nu juist op de personen gericht, met Vlieland als achtergrond. Dat is een heel nieuwe invalshoek, waardoor je eigenlijk kunt spreken van een nieuwe serie. Alle mensen die een belangrijke rol spelen worden opnieuw voorgesteld en uitgediept, het verleden komt bovendrijven en maakt duidelijk waarom de mensen zijn zoals ze zijn. Een spannende, ontroerende, lieve, en vooral interessante serie over het leven op Vlieland, bekeken vanuit de huisartsenpraktijk van Dokter Deen. Een aanrader! Dokter Deen, seizoen 2, Just Bridge 3 dvd’s, Televisieserie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 19,99 euro)