Recensie: Dochter van de maan, Reina Crispijn

De Frans-Nederlandse Lunia de Tavenir is door haar schoonouders opgevoed, nadat haar ouders tijdens een ongeluk in Thailand om het leven zijn gekomen. Ze maakten namelijk een reisje rond de wereld om liefde en vrede te brengen, en konden hun dochter daar niet bij gebruiken: die mocht bij haar Franse schoonouders verblijven. Daar maakte ze kennis met haar oudtante Arabella. Die was bijna net zo eigenwijs als haar schoonmoeder. Lunia had de gewoonte om in het maanlicht te dansen, en kreeg van haar oudtante al snel de bijnaam Dochter van de maan.

Maar het noodlot sloeg toe, en haar oudtante en grootmoeder kregen ruzie. Na de dood van haar grootvader had oudtante Arabella bovendien geen reden meer om langs te komen, en Lunia en Arabella verloren elkaar uit het oog. Tot Arabella overlijd, en Lunia haar enige erfgename bleek te zijn! Ze erft Arabella’s huis, een oude Fröbelschool, waarin tevens een souvenirwinkeltje is gevestigd. in Landsend, een klein gehuchtje in Ostfriesland. Daar maakt ze kennis met de mysterieuze Oscar Bennington, over wie het hele dorp zo’n beetje roddelt. De twee hebben een bepaalde aantrekkingskracht tot elkaar, en draaien maar om elkaar heen. Wie is toch die mysterieuze Oscar? Hij lijkt zelfs de gemoederen van Arabella bezig te hebben gehouden: haar plakboeken staan er vol mee! Ondanks alle waarschuwingen van het kleine en stugge dorpje gaat ze toch in op de avances van Oscar. Een spannende en grappige romance vloeit er uit voort.

Dochter van de maan is een heerlijke roman om in te lezen. De Franse omgeving, het fictieve Ostfrieslandse dorpje, het is allemaal even idyllisch en zet zich duidelijk af tegen het rumoerige, viezige stadse leven waar Lunia eerst in vertoefde. In het boek komen bijna alleen maar krachtige, eigenwijze vrouwen voor, ieder met hun eigen karakter en geschiedenis. Dat botst natuurlijk meer dan eens, wat zorgt voor de nodige humoristische verwikkelingen. Apart is de manier van schrijven: er wordt grotendeels vanuit de hoofdpersonen geschreven, maar af en toe maakt Reina een zijsprongetje door te vertellen wat haar gesprekspartner denkt. Dat is een beetje vreemd, maar wel verhelderend voor het verhaal. Bovendien schept het veel kansen om die personen van houding te laten veranderen. Het boek is vlot geschreven, in duidelijke taal. Er zit een mooie opbouw in, en het verhaal heeft een logische, gestage opbouw. Door de onverwachte wendingen en de humor leest het snel weg.

Dochter van de maan, Reina Crispijn
Omniboek, oktober 2013, 319 pagina’s, paperback.
Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789059777712