Recensie: Dobbelspel, Kim Vermeulen

dobbelspel

Het dobbelspel is een cadeauspel dat gespeeld kan worden op sinterklaasavond, kerstavond, met oud en nieuw of wanneer je er maar zin in hebt. Het zorgt voor een gezellige avond met vrienden, al zal soms iemand moeite hebben zijn hebberigheid te verbergen. Zo’n spel is natuurlijk al sinds jaar en dag in gebruik, maar wie weet er nu nog de regels? En kan het spel nog wat interactiever gemaakt worden? Jazeker! Kim Vermeulen geeft op beide problemen een oplossing.

Ze heeft het dobbelspel opgedeeld in drie delen. In het eerste deel ga je de cadeautjes verdelen over de aanwezigen. Dat moeten er – om het leuk te houden – minstens vier zijn, ieder met minstens vier cadeautjes. Dat doe je twintig minuten lang. In het tweede deel komen opdrachten kijken. Het boek is in twee delen verdeeld: een deel met witte pagina’s, en een deel met zwarte pagina’s. De opdrachten voor de tweede ronde staan in het witte deel. Gooi je met een dobbelsteen 1 of 6, dan moet je een opdracht uitvoeren die in dit deel van het boek staan. Nog steeds gaat het om het verdelen van de cadeaus, maar nu moet je al iets preciezer gaan kijken en gokken. Wat zou het mooiste cadeau zijn? Welke het nuttigst? Of het duurst?

In de derde ronde, die ook 20 minuten duurt, ga je ze uitpakken. Ook weer met de dobbelsteen als leidraad. Soms moet je ruilen, afpakken, uitpakken of een opdracht uitvoeren uit het zwarte deel van het boek. In het dobbelspel staan allerlei leuke opdrachten waarmee je de cadeautjes blijft ruilen en schuiven. Pas aan het einde van de derde ronde weet je wat jouw cadeautjes zijn! Het is een superleuk boek, met vrolijk vormgegeven opdrachten. Ideaal om een avondje alvast met de nodige hilariteit te laten beginnen. Houd wel een timer bij de hand: de drie rondes duren ieder 20 minuten!

Dobbelspel, Kim Vermeulen
BBNC, oktober 2013, 364 pagina’s, paperback.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789045314921