Recensie: is dit onze vader? Hetty Lalleman

Het Oude Testament is een indrukwekkend boek, dat veel stof doet opwaaien. Al eeuwen lang. Letterlijk. Het lastige is, dat het oude testament voor heel veel interpretaties vatbaar is. De situaties zijn natuurlijk flink veranderd, en dat zorgt voor verkeerde interpretaties. Bovendien is het boek in een andere taal geschreven, en in de loop der jaren door heel wat mensen vertaald. Hetty Lalleman neemt iedereen bij de hand die het oude testament beter wil leren begrijpen. Al doet ze op een heel vlotte manier van schrijven. Spreektaal en citaten wisselen elkaar in rap tempo af. De brontekst en mogelijke interpretaties worden met je gedeeld. Maar vergis je niet, Hetty pretendeerd namelijk niet een allesweter te zijn. In Is dit onze vader laat ze je zelf ook goed nadenken over het oude testament, met alle verhalen en psalmen die er in staan. Omdat het boek is dit onze vader echt gericht is op het oude testament, richt het zich vooral op de gelovigen onder ons. Ben je gewoon geïnteresseerd in de bijbel en op zoek naar wat meer diepgang om je kennis te verbreden, dat gaat dit boek wellicht een stapje te ver, hoewel er wel interessante weetjes in omschreven staan. Het is een boeiende interpretatie, dat dankzij de vlotte en toegankelijke manier van schrijven erg onderhoudend is. Is dit onze vader? Hetty Lalleman Ark Media, april 2014, 112 pagina’s, paperback. Prijs: 12,50 euro. ISBN: 9789033800429