Recensie: Disney Infinity

disney infinity packshot

Disney Infinity zorgt voor – al zeggen ze het zelf – oneindig veel mogelijkheden. En dat kunnen we – na een weekje te hebben gespeeld – graag geloven! De basis van het spel is de Toy Box. Een virtuele speelgoedkist, die tot de rand toe is gevuld met van-alles-en-nog wat. Kastelen, auto’s, stukken land, rotsen, touwen, vijanden… je kunt het zo gek niet bedenken of je vind het. Daarmee bouw je, net als in het echt met blokken, je eigen wereld. Alleen komt deze wereld meteen tot leven!

En.. in die wereld kun jij avonturen beleven als één van de bekende karakters die Disney Infinity rijk is. Standaard krijg je er Jack Sparrow, Mr. Incredible en Sully bijgeleverd, maar er zin heel wat meer uitbreidingen verkrijgbaar. Maar die wereld vormen, daar draait het om. Het lijkt daarin een beetje op een Minecraft, maar dan mooier. En leuker! Bouw in een mum van tijd kastelen, racebanen, attracties en uitdagingen om lekker in te spelen.

ToyStory_Playset_EUR_3Dkopie

De inhoud van de speelgoeddoos zorgt al voor heel wat mogelijkheden, maar je kunt die doos nog flink uitbreiden. Dat kan met uitbreidingssets die je kunt kopen, maar je kunt ze ook unlocken. Als jouw poppetje namelijk genoeg fantasiebolletjes heeft verzameld mag je iets bijkopen voor in de Disney Infinity speelgoeddoos!

Er is echter meer dan alleen de vrije Toy Box wereld waarin je kunt rondlopen. Ieder personage heeft namelijk ook eigen uitdagingen: korte minigames, die zo uit een film zijn geslopen. Jammer genoeg kun je hier niet spelen met karakters uit andere films, wil je hierin een multiplayer spel spelen, moet je genoeg poppetjes hebben uit één film. Dat gaat ook op voor de Playsets: speciaal ontworpen Toyboxen in de stijl van de film waaruit de karakters komen. Je kunt de algemene Toy Box wel spelen met meerdere personen. Let daarbij wel op: het beeld wordt gesplitst, en is dus niet meer zo goed zichtbaar. Ook kun je de andere spelers lastigvallen/aanvallen.

holidaycharacters_ralph_2kopie

Disney Infinity is een schitterende en uitgebreide game. Je hebt dankzij de Playsets unieke werelden ter beschikking, waarmee je leuke opdrachten uit de films kunt naspelen, of vrij in de wereld van de film kunt rondlopen om daar opdrachten in uit te voeren. Of je bouwt in de Toy Box je eigen wereld (of opent een vooraf bedachte Toy Box van Disney, die je naar hartelust kunt aanpassen). De lol zit hem in het aanpassen, bouwen en veranderen van de spelwereld. In de tussentijd verdien je heel wat extraatjes. Het minpunt is een beetje de doelloosheid waarmee je door deze wereld struint. Het is wat dat betreft een kruising tussen Skylanders en Minecraft! Met de minigames verdien je voorwerpen, maar ook door ervaringspunten krijg je kans op leuke goodies. En dan zijn er natuurlijk de poppetjes en toy sets, waarmee je fysiek kunt sparen. Infinite possibilities…

disney infinity

Onlangs zijn er een aantal nieuwe speelpoppetjes op de markt gebracht alsook 20 nieuwe Power Discs. Vanaf 28 november kan de Disney Infinity verzameling worden uitgebreid met een groot aantal nieuwe en spannende figuren voor de Toy Box mode, waaronder Rapunzel (uit Disney’s animatiefilm ‘Rapunzel’), Wreck-It Ralph en Vanellope (uit ‘Wreck-It Ralph’) en Anna en Elsa (uit de nieuwste Disney animatiefilm ‘Frozen’).

Disney Infinity, PS3, XBOX 360, Wii, Wii U
Disney. Leeftijd: vanaf 7 jaar. Prijs: vanaf 60 euro