Recensie: Dio en de ijskelder, Hans Peter Roel

Dio Dante wordt geboren tijdens een totale zonsverduistering. Kort na zijn geboorte krijgt hij van monniken de Tibetaanse beschermketting. Al snel wordt het zijn ouders duidelijk dat Dio een bijzonder begaafde jongen is. Hij groeit op met zijn hartsvriendin Aine en het leven lijkt hem toe te lachen.Op de dag dat Dio 11 jaar oud wordt, krijgt hij een opdracht zich in de oude ijskelder in het Stavelotse bos te melden. In deze ijskelder ontdekken ze een luik in de grond, dat ze openen. Als Dio en Aine naar beneden gaan, valt het luik dicht. Ze komen terecht in het rijk van de wijsheid, dat bestaat uit een zevental bijzondere landen.

Zal het Dio lukken om de 5 oerelementen te vinden? Hij moet het opnemen tegen Azazel, de heerser van het kwaad. Azazel ligt met zijn leger van Spocks overal op de loer en is er op uit om Dio en Aine uit te schakelen.

Dio en de IJskelder is dan ook een spannend boek geworden, waarbij de aanloop naar de belangrijke gebeurtenissen een belangrijkere rol in lijken te nemen dan de ontmoetingen met de grote namen en het vinden van de steen zelf. Hierbij wordt er bijzonder veel aandacht geschonken aan de omgevingen en de gesteldheid van Dio en zijn vriendinnetje Aine, waar hij dit avontuur mee mag beleven. Door deze omschrijvende elementen, die wel heel goed en duidelijk een sfeer neerzetten, lijkt het verhaal soms wat in het gedrang te komen. De avonturen volgen elkaar in ras tempo op, en grote sprongen in de verhaallijn worden gemaakt, waardoor het lijkt alsof de verschillende rijken wel heel erg dicht bij elkaar lijken te liggen. Dat is wel jammer, want juist die toeloop naar de verschillende hoogtepunten zouden een spanning kunnen opbouwen die bij een dergelijke ontmoeting werkelijk tot een hoogtepunt hadden kunnen komen.

Verder is het boek behoorlijk geschreven: degelijk en stabiel, met de nodige bijvoeglijk naamwoorden als sfeermaker en de gewenste aantal elementen die bewijzen dat Hans Peter goed weet wat er speelt en hoe een goed boek in elkaar moet zitten. Een aantal ‘rijken’ lijken echter niet helemaal correct in elkaar te steken, of laten wat zaken doorschemeren die wellicht wat kort door de bocht gaan. In het ‘geestenrijk’ bijvoorbeeld wonen de farao’s. Ramses II, het hoofd van dit rijk wijst naar de andere vier farao’s en zegt: ‘Dat zijn de andere farao’s uit het Oude Egypte’. Buiten het feit dat er natuurlijk heel wat meer farao’s waren, zelfs in de dynastie waarin Ramses II leefde, zal het voor de beste man ook wel duidelijk zijn geweest dat farao’s enkel in Egypte voorkwamen, wat voor hem, als geest zijnde die opgesloten zit in zijn geestenrijk, waarschijnlijk gewoon Egypte zou heten. Maar een volwassenen zal dat enkel opvallen, voor kinderen blijft het een wonderlijk fenomeen en kan alleen maar wegdromen bij het feit te kunnen lunchen bij de farao’s!

Over de auteur:
Hans Peter Roel (1964) heeft met dit verhaal een spannend avonturenboek vol met wijsheden geschreven. Achter in zijn tuin staat een houten schrijvershut, waar hij zijn boeken schrijft.
De ijskelder in dit boek is in werkelijkheid de ijskelder bij Kasteel Groeneveld in zijn woonplaats Baarn. Hier kwam Hans Peter op het idee van: Dio de IJskelder.