Recensie: Die daar! Geurt Van Donkelaar en Mirte Stut

die daar

Samen kijken, benoemen en kletsen, dat is misschien wel één van de leukste dingen die je met je peuter kunt doen. Lekker op de bank, boek d’r bij en kletsen maar! ‘Die daar’ is zo’n boek, en een super origineel aanwijsboek nog wel. Die daar schept orde in de chaos van woorden die jonge kinderen dagelijks te verwerken krijgen. Dat doet het boek met ontzettend veel verschillende foto’s, die afgebeeld zijn op een zacht-gele achtergrond. Jammer genoeg is die zacht-gele tint ook overgenomen door de foto’s zelf, waardoor ze niet meer kleurecht zijn.

Voor kinderen is dat echter geen probleem. Bovendien is het boek uitgevoerd als een mooi groot kartonboek (formaat A4), zodat de plaatjes goed te zien zijn en de bladzijden bestand tegen peuter- en kleuterhandjes. Leuk is dat er niet alleen foto’s in staan van heel veel verschillende voorwerpen, maar dat er ook thema’s gekoppeld zijn aan de voorwerpen en personen die op de foto zijn gezet. Er is een indeling gemaakt in 14 vrolijke categorieën als ‘die is vies’, ‘die is dun’, ‘die is raar’ en ‘die is rond’, waardoor al die alledaagse dingen ineens heel verrassend worden. Bovendien krijgen kinderen zo niet alleen de concrete namen van voorwerpen voor de kiezen, maar leren ze ook abstractere begrippen als dun, raar en vies. Door de verschillende ‘rode draden’ in het beeld wordt het boek nog rijker, waardoor kinderen én ouders erin zullen blijven kijken. Een echte must-have voor elk jong gezin. Voor de echte fans: op www.dieisleuk.com vind je ook leuke shirtjes en rompertjes met het Die daar! logo en grappige teksten.

Die daar! Geurt van Donkelaar en Mirte Stut
Gottmer, maart 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 2 jaar. ISBN: 9789025753177