Recensie: Dickie en Giga worden keihard aangevallen, Oirik

Van Nederlandse bodem komt dit buitenaards goede kinderboek, over een heel vriendelijke alien, Giga, die de kleine Dickie te hulp schiet. Helemaal vanuit de andere kant van het heelal komt hij aangevlogen omdat hij denkt dat Dickie een piloot is die in nood verkeerd. Dat is echter niet zo. Dickie zat alleen maar vast op het dak, en treurde om zijn speelgoedraket die kapot was gevallen. Maar Giga is er toch, en hij besluit de speelgoedraket van Dickie te repareren… en wat de upgraden.

En dat is maar goed ook, want Dickie en Giga worden keihard aangevallen door gemene buitenaardse wezens, die de Aarde helemaal willen verpesten met hun slijm en stank. Dat hebben ze namelijk al bij meerdere planeten gedaan! De Grokodoko’s zijn gemene schepsels die alleen maar herrie willen trappen. En nu zijn ze dus op aarde gekomen. Gelukkig heeft Giga ze herkend en kunnen ze op tijd actie ondernemen. Toch? Samen gaan ze op pad, maar de Grokodoko’s blijken al verder te zijn dan het tweetal dacht. Alle burgemeesters zijn al ontvoerd en op een subtropisch eiland geparkeerd, met strandlakens en cocktails. Dat zal ze leren!

Je leest het al: Dickie en Giga worden keihard aangevallen is echt een spannend, maar ook een bijzonder leuk en grappig boek. Als er iets spannends gebeurt of staat te gebeuren wordt het vrijwel elke keer met een grappige opmerking afgezwakt, of op een grappige manier opgelost. Dat de burgemeesters bijvoorbeeld ontvoerd worden klinkt erg, maar als ze allemaal op het strand liggen klinkt het toch wat minder erg. Zo zitten er nog veel meer leuke grapjes in, aangevuld met de sfeervolle tekeningen die het boek perfect ondersteunen.

De vraag is natuurlijk: in hoeverre sluiten de grapjes en steekjes bij de belevingswereld van kinderen aan? Veel opmerkingen zijn namelijk een tikje sarcastisch en cynisch, en dat komt niet altijd bij kinderen aan. Ik kan je verzekeren dat onze jongens hebben gesmuld van het boek. Beiden hebben gelachen om andere grappen, en dat is dan ook wel de kracht van dit boek. Dit is echt een boek dat qua niveau op de betere Disneyfilms lijkt: voor ieder wat wils, op alle niveaus. Nu maar wachten op deel 2!

Dickie en Giga worden keihard aangevallen, Oirik
Gottmer, 148 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789025761257