Recensie: Dichter bij God, dichter bij elkaar, Ina van der Beek

Dichter bij God dichter bij elkaar Ina van der Beek heeft al heel wat bundels en boeken op haar naam staan, veelal met een religieuze insteek en bundels vol overdenkingen. Daarnaast schrijft ze een column voor de website van de hervormde gemeente in Harmelen en voor het magazine Elisabeth. In het boekje Dicht bij God, Dicht bij elkaar bundelt ze een aantal overpeinzingen over relaties en het huwelijk, gekoppeld aan kritische noten, tips en fragmenten uit de Bijbel. Het boekje is netjes gebonden, en de 40 overdenkingen die in dit boekje staan omschreven zijn ook zeker de moeite waard om te lezen. Daardoor is het een mooi geschenk voor (pas)getrouwde stellen, zeker als ze zelf religieus zijn. Verhalen en overdenkingen uit het dagelijks leven worden gespiegeld aan de relatie tussen mannen en vrouwen en huwelijken uit de Bijbel. Daar blijkt ook genoeg uit te leren, want de verhouding tussen mannen en vrouwen was in die tijd natuurlijk verre van wenselijk en optimaal! Dicht bij God, Dicht bij elkaar is een boek vol overpeinzingen die je opnieuw laat kijken naar jezelf, je partner en je relatie. De koppeling naar de Bijbel moet je liggen of niet – hij is in ieder geval heel nadrukkelijk aanwezig, hoewel het bij sommige overpeinzingen duidelijker naar voren komt dan in andere. In deze bundel vond ik de verbanden naar de Bijbel niet zo vergezocht, hoewel de koppelingen van mij sowieso niet zo duidelijk gemaakt hoeven worden. De boodschappen in het boekje zijn helder maar soms een tikje belerend. De bladspiegel is rustig en overzichtelijk, met duidelijke koppen en mooi vormgegeven kaders. Dicht bij God, dicht bij elkaar, Ina van der Beek Ark media, 93 pagina’s, hardcover. Prijs: 13,95 euro. ISBN: 9789033817595