Recensie: Diablo III: Reaper of Souls

diablo 3Ken je de spannende actiegame Diablo III nog? Of was je er niet helemaal over te spreken? In beide gevallen zul je waarschijnlijk hebben uitgekeken naar deze nieuwe uitbreiding, Reaper of Souls. Het is overigens niet alleen een uitbreiding op het spel, er zijn ook een paar structurele aanpassingen doorgevoerd die de kritische spelers van het eerste deel toch weer over moeten halen om Diablo III te gaan spelen. En terecht, want het is gewoon geweldig om lekker te lotten! (vijanden te verslaan en spullen te vinden waarmee je sterker, slimmer, gevaarlijker of gewoon rijker wordt). Het verhaal van Reaper of Souls gaat verder waar het eerste deel afgerond is. Er komt een nieuwe demon aan de macht, Malthael, die de Black Soulstone gebruikt om al het leven op aarde weg te vagen. De vijfde Act in dit spel (een soort level, of wereld, net hoe je het wilt noemen) is helemaal anders qua sfeer en stijl. Duisterder, luguberder en vooral moeilijker! Probeer je maar eens een weg te banen door al deze gevaarlijke monsters en eindbazen – wij wensen je succes! Een grote verandering in het spel (die ook in Diablo III als update is geweest) is het verdwijnen van de marktplaats, de Auction House. Het is nu niet meer mogelijk je spullen te kopen/verkopen! Daardoor is het spel een stuk eerlijker geworden, Je kunt wel nog steeds spullen ruilen met je medespelers overigens, als je in een online multiplayer speelt. Erg leuk én een stukje socialer. Ben je bang dat je niet genoeg spullen vind, nu je ze niet meer in de Auction House kunt kopen? Geen nood: je vind er aanzienlijk meer. Met Loot 2.0 laten de monsters veel meer items vallen. Daarbij zijn de demonen bovendien zo aardig om te kijken of ze bij jouw karakter passen, bij jouw klasse. Daardoor kun je ze meteen gebruiken! En… het aantal legendarische items is ook een stuk groter. Meer magie, meer kracht. Dat zien we graag! Hoewel de spanning van het vinden van items wel weer een stukje minder is, dat dan weer wel. Naast deze grote veranderingen is er nog een mooie uitbreiding: een nieuwe klasse: de Crusader. Een echte strijder, met zwaard en schild, en een portie magie. Een soort stoere Paladin dus, met de nodige magische krachten en vaardigheden.  Maar hoewel hij erg sterk is in het begin groeit hij minder sterk door dan de andere klassen. Tja, dat kun je dan ook wel weer verwachten natuurlijk. Dankzij de vele legendarische items en voorwerpen kun je ‘m nog wel blijven gebruiken, maar krijg je het zwaarder naarmate het spel vordert. U bent gewaarschuwd! Diablo III: Reaper of Souls, PC Blizzard. Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: 30 euro