Recensie: Detectivebureau Trio en de verdwenen monsterkaarten, Martin Klein

9789059329584 decetivebureau trio en de verdwenen monsterkaarten

Graphic novels zijn verhalen die hangen tussen een stripboek en een normaal leesboek. Detectivebureau Trio is zo’n graphic novel, en wel eentje die netjes op het randje loopt. Andere voorbeelden van graphic novels zijn Leven van een loser en Niek de Groot, hoewel die dan weer meer op een normaal leesboek lijken als je ze vergeljikt met Detectivebureau Trio.

Daardoor is Detectivebureau Trio en de verdwenen monsterkaarten een perfect boek voor kinderen die gek zijn op verhalen, maar niet zo graag lezen, of voor kinderen die het lezen nog niet zo hebben ontdekt en die nog even gek gemaakt moeten worden op het lezen.

Het verhaal is superleuk en actueel. Het gaat over drie kinderen en een klein zusje, die graag detective zouden zijn. Vanuit het restaurant van één van de drie gaan ze opdrachten zoeken en oplossen. En die opdracht ligt in dit geval letterlijk voor het oprapen. Want, net als op zoveel scholen, heerst ook op de school van het drietal ook een verzamelwoeden. In hun geval: monsterkaarten, die gretig gekocht worden bij een klein winkeltje net buiten de school.

De kinderen zijn er maar druk mee, met het verzamelen en ruilen. Maar de school is het daar natuurlijk niet mee eens. Als ze eens betrapt worden op ruilen, worden de kaarten en spaaralbums van alle kinderen die op dat moment aanwezig zijn ingenomen! Ze worden achter slot en grendel opgebrogen. Hoewel… echt veilig zijn ze niet, want als de kinderen de kaarten weer mogen terugkrijgen, blijkt dat ze allemaal zijn verdwenen!

Maarten, Jaro en Lara moeten de kwestie oplossen. Ze vinden telkens een nieuw spoor, maar erg professioneel en handig gan ze niet te werk… het verhaal zit dan ook vol leuke grapjes en maffe situaties. Erg leuk om te lezen, en soms zelfs een beetje spannend. De tekst is eenvoudig, en in een goed leesbaar lettertype. Uiteraard rust het verhaal grotendeels op de plaatjes: het is immers een mix tussen stripboek en leesboek: een graphic novel.

Detectivebureau Trio en de verdwenen monsterkaarten, Martin Klein
Kluitman, februari 2013, 128 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789059329584