Recensie: Destiny, EA Games

Destiny is een van de meestbesproken games van dit moment. Waarom? Nou, eigenlijk omdat het het duurste spel OOIT is. Tot nu toe dan. Want er is altijd een duurste spel ooit. Het gave van Destiny is wel dat het spel voor een flink aantal verschillende consoles is ontwikkeld, waaronder ook de nieuwe XBOX One en de PS4. Supergave graphics en special effects dus, daar zijn geen kosten aan gespaard.

Maar er zijn nog niet veel mensen die zo’n Next-Gen console hebben. Ook ik heb nog gewoon een ‘ ouderwetse’ Playstation 3, waarbij we een paar flinke concessies moeten doen op het gebied van Graphics. Ten opzichte van de Next-Gen bofferds, dan. Maar dat neemt niet weg dat de hele wereld en alle omgevingen er heel gelikt uitzien, hoewel sommige schaduwen er wat gekarteld uitzien. Een kleine misser, maar wel logisch: de snelheid moet wel in het spel blijven, en wat heb je liever: een soepel draaiend beeld zonder haperingen, of een haperend beeld met gladde schaduwen? Ik weet het wel.

Het spel zelf is heel uitgebreid. Destiny is een MMO, een spel dat je helemaal online speelt, met anderen in dezelfde werelden. En zo kun je ineens met wildvreemden een leger evil aliens te lijf gaan! Dat is wel superstoer. Je kunt zelfs chatten met elkaar, maar tot nu toe lijkt iedereen toch vooral bezig te zijn om hun eigen experience-balk te vullen. Die is namelijk echt leading in het spel. Hoe hoger je level, des te krachtiger je wapens worden, hoe steviger je harnas, en des te meer krachten je ter beschikking krijgt. Die krachten ontwikkel je langzaamaan via een vernuftig upgradesysteem die de verschillen tussen de verschillende personages groter maken.

Op dat vlak komen de verschillen in de drie karakters tot hun recht. In het begin kun je namelijk kiezen uit een krijger, een magiër en een sluipschutter (of in Destiny-termen: een Titan, een Warlock en een Hunter). De standaard characters voor een RPG, nu vertaald naar een science-fiction omgeving. In het begin verschillen ze nog niet veel van elkaar. Sterker nog: eigenlijk helemaal niets. Je krijgt in de Toren (een soort verzamelpunt met winkels waar je nieuwe uitrustingen kunt kopen) twee standaardwapens en wat bescherming, en dan word je meteen in het diepe gegooid. In het diepe diepe nog wel. Ik geloof dat ik het allereerste level zes keer heb moeten spelen om ‘m te halen. De lat ligt hoog, de beloningen ook. En vooral ook de genoegdoening van een geslaagd level en een verslagen eindbaas. Destiny is superverslavend. Een geweldige mix tussen een MMO, maar dan ook met een verhaallijn. Probeer overeind te blijven tussen de vele aliens, die soms heel dom lijken, maar ook intelligent genoeg zijn om je het best lastig te maken. Wat is jouw destiny?

Destiny, Activision
PS3, PS4, XBOX 360, XBOX One. Leeftijd: vanaf 15 jaar. Prijs: ca. 60 euro