Recensie: Delete, Juultje van den Nieuwenhof

delete-juultje-van-den-nieuwenhof-9789049926021-voorkant

Jongeren die wraak willen nemen op een leerkracht, zal dat goed gaan? In de regel niet, maar als het echt vier verschillende typetjes zijn die samenwerken, blijkt een groepje pubers een geduchte tegenstander te vormen, zo blijkt uit de spannende thriller Delete. Mauro, Peter, Rafaël, Ezra en Mandy zitten in 4b van het Dante College. Hoewel ze in dezelfde klas zitten, hebben ze nauwelijks contact met elkaar. Hun levens en relaties veranderen wanneer er een nieuwe docente Nederlands op school komt. Julia de Vries is leuk, spontaan en zorgzaam. Zelfs zo zorgzaam, dat ze Mauro verlinkt als er tijdens een schoolreisje iets misgaat.

Daarnaast is Julia heel actief op social media. Facebook, Twitter, blogs… het houd maar niet op. Na een heftig incident verandert haar populariteit. Bad boy Mauro zint op wraak. Daarbij krijgt hij hulp uit een heel onverwachte hoek, want Peter, het sulletje Peter blijkt een verborgen talent te hebben. Hij houdt mensen in de gaten. Maakt filmpjes en foto’s van alles en iedereen, bespioneert mensen… Wat begint als een spel groeit al snel uit tot een doodserieuze strijd.

Delete is een bloedserieus boek over de gevaren van social media en de geloofwaardigheid van het internet. Nou ja, eigenlijk nog meer over de goedgelovigheid van Julia, waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt door het duistere vijftal, die de sociale media van Julia dankbaar inzet. Het verhaal van Delete komt echter wat traag op gang. In de eerste helft van het boek worden de verschillende personages aan je voorgesteld. Op een pakkende en boeiende manier overigens, waardoor je het boek niet aan de kant zult leggen. Bijzonder is dat de tijdlijn van het verhaal door blijft gaan in de verschillende hoofdstukken, maar dat de gebeurtenissen telkens vanuit een ander perspectief worden verteld. Leuk, en origineel. In de tweede helft, wanneer Delete op gang komt, kun je het niet meer wegleggen, en wordt je net als Mauro, helemaal verslaafd aan het verhaal. Een geweldig debuut!

Delete, Juultje van den Nieuwehof
Moon uitgevers, februari 2013, 192 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789049926021