Recensie: De zon, aarde en maan, Pierre Winters en Margot Senden

de zon aarde en de maan willewete

De serie Willewete is een educatieve serie (prenten)boeken voor kinderen. Want kinderen zijn nieuwsgierig – dat is duidelijk – maar ze hebben ook recht om dingen te leren die ze willen weten. En daar zorgt dit boek ook voor. De zon, aarde en maan. Dingen waar kinderen maar wat graag over lezen, maar die tegelijkertijd erg lastig zijn om te begrijpen. In dit mooie prentenboek ga je op onderzoek naar alle grote hemellichamen om ons heen.

Iedere pagina bevat veel grote prenten, waarin het verhaal staat geschreven. Die tekst staat niet altijd op een heel handige plaats. Op de eerste pagina al staat de zwarte tekst op een paars gordijn gedrukt – geen handige combinatie. De tekst zelf is overigens wel duidelijk en begrijpelijk. Het belangrijkste deel sluit prima aan op de leef- en beleefwereld van kinderen. Een knappe prestatie, om dit soort moeilijke onderwerpen begrijpelijk te maken. En daar slaagt het boek best goed in. Door duidelijk te maken waar ze alle dingen van kennen en ze te laten zien worden de abstracte begrippen van zon, aarde en maan ineens begrijpelijk.

Jammer genoeg hebben de schrijvers ook heel wat technische termen in het boek proberen te stoppen, die de begrijpelijkheid wat onderuithalen. Kinderen tot zes jaar hebben nog niet zo veel met ‘de atmosfeer’, en kunnen zich nog geen foto van de aarde vanuit een raket voor de geest halen. Ook in de ‘wist je dat’ kaders staat soms informatie die voor kinderen te ver van hun bed is. Zelfs voor volwassenen is een afstand van 40.000 kilometer een onvoorstelbare afstand, laat staan voor kinderen die misschien net sommen tot 10 kunnen maken!

Het boek staat wel vol leuke informatie. Mijn tip: lees de tekst eerst zelf door, en pak er een wereldkaart of nog beter: een wereldbol bij om de tekst verder uit te leggen. Continenten worden zo inzichtelijker. Ga je met de tekst aan de gang, laat dan de meeste feitjes weg. De echte feitjes, bedoel ik dan: de omtrek van de aarde, de temperatuur van de zon… die zijn echt nog niet zo belangrijk. De tekst die dan overblijft is al duidelijk genoeg. Dat de zon zo heet is dat het ijzer en zelfs stenen kan smelten, dát kunnen kinderen zich voorstellen!

De zon, aarde en maan, Pierre Winters en Margot Senden
Clavis, november 2013, 30 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 4-6 jaar. ISBN: 9789044819823