Recensie: De Zilveren Lepel Kookschool – pizza

De-Zilveren-Lepel-Kookschool-Pizza

De Italiaanse keuken heeft ook in ons land een eigen plekje verkregen. Maar helaas zijn er door de jaren heen heel war vrijheden veroorloofd, waardoor die Italiaanse recepten al lang niet meer zo Italiaans smaken als ze eigenlijk zouden moeten. Tijd voor een opfriscursus, en daar komt De Zilveren Lepel kookschool om de hoek kijken. Deze boekjes zijn delen uit De Zilveren Lepel, ook wel De Bijbel van de Italiaanse keuken genoemd. Wij mochten het deel over Pizza’s beoordelen.

Basis

Vol enthousiasme stortten we ons op het kleine boekje, want een lekkere pizza gat er zeker wel in! Het boek is kort, bondig en duidelijk. Natuurlijk begin je met een paar korte instructies, zoals uitleg over verschillende soorten bloem, het water en welke hulpmiddelen je het beste kunt gebruiken. Na een korte uitleg over de basis – de bodem, zoals je weet – kun je aan de slag met de overheerlijke pizza’s die in het boek vermeld staan. Na een basispizza, de Margherita, ga je aan de slag met goed belegde varianten met tomaat, groenten, zeevruchten en meer. Heb je eenmaal een aantal pizzarecepten gezien, dan schakel je al snel over naar de calzones, de gevulde (of: dubbelgevouwen) pizza’s, waarvan je ook weer een paar varianten onder je snufferd krijgt.

Andere recepten

En dan gaat het boek ineens een heel andere kant op, wat natuurlijk toch jammer is voor een boek met de naam Pizza. In de hoofdstukken daarna ga je namelijk aan de slag met focaccia’s (nou ja, de link met pizza en focaccia kan ik nog wel maken) maar ook met hartige taarten en strudels – en dat vind ik toch wel lastiger om aan elkaar te koppelen. Begrijp me niet verkeerd, de recepten zien er zeker smakelijk uit en laten het water in de mond lopen, maar het is en blijft aan te raden om het boek even door te bladeren: als je het koopt met het idee om een boek vol pizzarecepten te kopen, en je hebt slechts ongeveer een derde van het boek gevuld met recepten voor pizza’s en calzones, dan valt dat toch een beetje tegen!

Desalniettemin doet de Zilveren Lepel zijn naam eer aan met dit boekje. Het bevat heerlijke recepten, en de recepten laten zien dat het in de Italiaanse keuken vooral gaat om genieten en proeven. Eerlijke gerechten, waarbij je de tijd neemt om ze te bereiden. Zo komt hun smaak optimaal tot zijn recht en proef je pas echt de smaak van Italië!

De Zilveren Lepel Kookschool Pizza
Unieboek het Spectrum, 176 pagina’s, paperback.
Prijs: 15 euro. ISBN: 9789000347292