Recensie: De zeepridder, Kristien In-’t-Ven

de zeepridder

De Zeepridder gaat over een wel heel bijzondere ridder: een schone! Want hoewel veel ridders stinkend op hun paard zitten, is de zeepridder dol op wassen. Hij is zelfs echt vies van vuil, hij moet er niets van hebben! Hij is dapper én proper – een graag geziene gast.

De zeepridder Roger De Sein Tro Pee en zijn maatje Fons gaan op pad om een draak te verslaan. Graaf Grijs, een duistere ridder op een zwart paard, heeft daar namelijk over gerept bij de koning. Graaf Grijs dacht zelfs dat hij in de buurt zou komen van de lelies van de knappe en schone Prinses Lies. Beide ridders gaan op pad, maar wie is het sterkst en wie het slimst? En wie verovert het hart van de prinses? Het verhaal is ontzettend leuk en vlot geschreven, hoewel er een paar zinnen tussen zitten die wat lastig voor kinderen zullen zijn. En zelfs een enkele zin die ik ook twee keer heb moeten lezen. Dat is echter een kleine smet op het mooie en schone werk van de zeepridder. Er zitten ook ontzettend veel woordgrapjes in verwerkt, die zorgen voor een extra laag in het boek.

De leuke en vlotte illustraties van Mattias De Leeuw maken dit moderne sprookje helemaal compleet. Het is een lief een aardig verhaal, waarin de gemene streken van de Grijze Graaf het ergste zijn dat je zult lezen. De zinnen zijn kort en bondig, de illustraties ondersteunen de tekst volop. Het boek is geschreven volgens het niveau AVI M4, maar we hebben moeilijkere boeken gezien van dit niveau. Daarbij zal het echte boek, want dat is het, met z’n 123 pagina’s, een enorme oppepper voor het vertrouwen van beginnend lezers opleveren!

De Zeepridder, Kristien In-’t-Ven
Lannoo, oktober 2012, 123 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789401401685