Recensie: De Yoda kronieken, LEGO

Lego_De_Yoda_Kronieken_9789048817849_40

LEGO is een tijdje geleden begonnen met unieke samenwerkingsverbanden, die bijzonder goed uitpakken. Denk aan LEGO Harry Potter, LEGO Avengers, LEGO Batman, en natuurlijk de briljante reeks LEGO Star Wars! Beide productlijnen blijken een enorme overlap in fans te hebben, en dat is natuurlijk een mooie gelegenheid om samen te werken. In het boek de Yoda Kronieken neemt de bouwstenenfabrikant de oudste JEDI-meester eens goed onder de loep: zijn vrienden, zijn vijanden, zijn geschiedenis.

Dat levert een mooi kijkboek op, vol achtergrondinformatie van Star Wars, maar wel met de bekende LEGO-knipogen op iedere pagina. Het is dus een boek om niet alleen van te leren als je geïnteresseerd bent in de Star Wars franchise, maar ook om lekker te lachen! Naast het verhaal van Yoda konen ook veel bekende plaatsen uit de films naar voren, en worden bekende personages als Obi-Wan Kenobi, Anakin Skywalker, Darth Vader, de Stormtroopers, de Sith en nog veel meer nauwkeurig toegelicht.

De vormgeving van het boek is goed gekozen: strak en formeel, om alle Star Wars fans te behagen, maar ook speels en modulair opgebouwd, dat perfect past bij LEGO. Alle scènes en karakters zijn opgebouwd uit LEGO-blokjes, en de nodige verwijzingen naar bouwdozen, films en games van LEGO mogen natuurlijk niet ontbreken. Ook knipogen naar eerdere rollen van de acteurs van de Star Wars-films ontbreken niet, een beetje zelfspot moet natuurlijk kunnen. Iedere spread (twee pagina’s naast elkaar) behandelen \e\en onderwerp. Vrienden en vijanden worden afwisselend besproken. De poppetjes op  de pagina’s doen hun uitspraken in tekstballonnetjes, en verwacht ook de nodige Star Wars termen. Kom je een onbekende term tegen? Achter in het boek vind je een woordenlijst.

Een mooi en sfeervol boek, dat een antwoord probeert te vinden op de vraag: wie is Yoda? Waar komt hij vandaan? Wat weten we eigenlijk over hem? In de voorkaft van het boek vind je een uniek poppetje, dat het boek aanzienlijk dikker doet lijken.

De Yoda Kronieken, LEGO
Moon uitgevers, november 2013, 63 pagina’s, hardcover.
Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789048817849