Recensie: De Wraak van Zeven, Pittacus Lore

de wraak van zeven 9789400505476 Het young adult fantasyboek De Wraak van Zeven is inmiddels het vijfde boek uit de Loriën-saga. In deze boekenreeks staat het leven van 10 buitenaardse kinderen centraal. Deze kinderen zijn jaren geleden weggestuurd van hun thuisplaneet, die op het punt stond om vernietigd te worden door een kwaadaardig buitenaards ras: de Mogadoren. Deze 10 kinderen werden, samen met een begeleider, in een ruimteschip naar aarde gestuurd: een laatste redmiddel om hun soort te beschermen. De kinderen hebben allemaal een nummer gekregen als naam, en moesten eigenlijk in volgorde vermoord worden. Maar dat lees je allemaal in onze recensie in het eerste boek, ‘ik ben nummer vier‘. Inmiddels is de strijd in volle gang. De tien ‘Gardes’, zoals de jongeren ook wel heten hebben al flinke schade berokkend aan de zijde van de Mogadoren, maar inmiddels zijn er ook slachtoffers gevallen aan hun zijde: vier van hen zijn vermoord, eentje is er overgelopen en de jonge Ella, nummer tien en eigenlijk een verstekeling op het ruimtevaartuig, gevangengenomen. Op aarde zijn er dus nog maar vier over, die in twee teams werken om zoveel mogelijk te weten te komen over de buitenaardse tegenstanders, die steeds dichter bij komen. Sterker nog: aan het einde van het boek hebben ze grote ruimteschepen hangen boven alle grote steden! In het boek De wraak van Zeven lees je ieder hoofdstuk vanuit een ander personage. Dat is soms wat verwarrend, maar meestal heb je na een paar zinnen wel door wie het verhaal verteld. Dat verhaal vertellen gaat dan ook echt vanuit de Ik-vorm, waardoor het lijkt alsof je het verhaal leest alsof het een soort memoires zijn van de gardes. Die komen overigens ook steeds vaker medestanders tegen onder de mensen, waardoor ze een steeds groter bereik krijgen om weerstand te bieden tegen de grote, grove en gevaarlijke Mogadoren. Gelukkig is er ook een overloper onder hen, Adam, die een Erfgave heeft overgenomen van één van de gardes en zich aan de zijde van de Loriërs heft geschaard. Dankzij zijn kennis over de Mogadoren en hun technieken hebben ze soms een streepje voor. De Wraak van Zeven is een spannend boek, waar we lang op hebben mogen wachten. Het is te hopen dat het zesde en laatste deel van de Loriën-kronieken wat minder op zich hoeven laten wachten, zodat we eindelijk kunnen lezen hoe het afloopt!

De wraak van Zeven, Pittacus Lore AW Bruna, 256 pagina’s, paperback. Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789400505476