Recensie: De wraak van Lorre, Tosca Menten

de wraak van lorre

Wat zou jij doen als er bij jouw huis een papegaai komt aanvliegen, die bijzonder muzikaal is? Dat overkomt Jop. Op een dag ziet hij in een boom de papegaai Lorre. Hij heeft een houten poot, en kan prachtig opera zingen. En blijkbaar… is hij van niemand! Daarom leren Jop en zijn vriendin Saar de vogel allerlei kunstjes, en wordt het een vrolijke boek. Maar Lorre is een vrije vogel: hij is op een dag plots verdwenen. Maar is dat wel uit vrije wil, of heeft de gemene platenbaas Toni Panini er meer van? Of weten de pratende roddelkrant Elsie Gember of Malle Frits er meer van?

Jop en Saar gaan op onderzoek uit, en ontdekken het ene mysterie na het andere – allen ontsproten uit de creatieve geest van Tosca Menten, Zij weet in dit boek de ene maffe kwinkslag na de andere in het verhaal te verwerken, zonder dat daarbij het verhaal zelf uit het oog verloren gaat. En dat is bijzonder knap, zeker als je het boek gelezen hebt (of andere boeken van Tosca). Dan weet je namelijk dat ze soms wel héél bizarre dingen weet te bedenken!

Het verhaal leest dan ook ontzettend vlot en prettig weg, na een wat treurige intro. Daarin wordt namelijk omschreven hoe Lorre zijn baasjes verliest. Bijzonder verdrietig, en helemaal GTST waardig. Gelukkig verandert de sfeer plotsklaps, en wordt de vrolijkheid weer geïntroduceerd zodra Jop ten tonele verschijnt. Een erg leuk, grappig en vooral verrassend boek over een operazingende piraten-papegaai!

De wraak van Lorre, Tosca Menten
Van Goor, uitgegeven, 178 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789000305797