Recensie: De wraak van knor, Tosca Menten

de-wraak-van-knortosca-menten-9789047514145-4-1-imageTosca Menten staat bekend om haar absurde gevoel voor humor, die perfect aansluit op de belevingswereld van kinderen. Het is dan eigenlijk niet gek dat ze zelfs van een worstenwedstrijd een ontzettend spannend verhaal kan maken. Hoofdrol in De Wraak van Knor speelt Bette Babs Buitelaar, 9 jaar oud.

Op een onverwachte dat staat er ineens een oude man voor de deur, met een flinke haakneus. Het blijkt haar opa te zijn, die 25 jaar geleden naar Amerika is verhuisd. Opa Tuitjes’ huis is vernield door een orkaan, en hij heeft dus geen onderdak. En om daar niemand tot last te zijn is de beste man met twee koffers het vliegtuig ingestapt om onaangekondigd naar Nederland te gaan, naar zijn dochter.

Hij kondigt doodleuk aan 6 weken bij hen te komen logeren. De vraag is echter: is die orkaan het enige dat hem naar Nederland heeft gestuurd, of heeft de Worstwedstrijd van de Eeuw iets mee te maken? Precies 25 jaar geleden is hij namelijk door de Worstencommissie gediskwalificeerd, omdat hij de worst van zijn grootste concurrent (slager Smak) gesaboteerd zou hebben. En die straftermijn van 25 jaar is uitgerekend dit jaar verstreken: hij mag weer meedoen! Het hele verhaal over de diskwalificatie kun je lezen in het begin van het boek, voor het verhaal eigenlijk begint.

Er is meer aan de hand. Als Bette Babs jarig is, krijgt ze van opa een huisdier: een big. Daar weet Opa Tuitjes toevallig alles van. Hoe je hem moet verzorgen, wat hij moet eten… want een gelukkig varken is een vet varken! Maar waakzaamheid is geboden, want als slager Smak verneemt dat er een scharrelvarken in de buurt rondloopt, wil hij Knor vangen om tot worst te vermalen. Of juist niet? Een spannend mysterie, waarbij zowel de oude knarren, Bette Babs en haar buurtvriendje Tijn elkaar flink aan de tand voelen.

De Wraak van Knor is ontzettend spannend en ook erg grappig. Sommige delen zijn niet voor iedereen even geschikt. Er wordt namelijk best schaamteloos verteld hoe een worst gemaakt wordt, en dat is nu eenmaal niet erg smakelijk om te lezen! Misschien dat er her en der wel een vegetariërtje zal rijzen na het lezen van dit boek, net als de moeder van Bette Babs. Een verhaal waarbij je regelmatig gewoon móet lachen, dat is Tosca wel toevertrouwd: slimme woordgrapjes worden perfect afgewisseld met de nodige onderbroekenlol.

De wraak van Knor, Tosca Menten
Van Goor, 2011, 124 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,99 euro. Leeftijd: vanaf 9 jaar. ISBN: 9789047514145