Recensie: De wolf die uit het boek viel, Thierry Robberecht

Er zijn al heel veel boeken verschenen waarbij boeken tot leven komen. De wolf die uit het boek viel is er ook zo eentje, maar dan wel met een grappige kwinkslag. De grote, boze wolf komt namelijk wel uit het boek, maar blijkt helemaal niet zo groot en boos te zijn als je misschien zou denken. Tuurlijk: hij komt ook uit een boek! Groot kun je dan niet zijn… in tegenstelling tot de wereld waar de wolf in terechtkomt. Vooral die kat… die is ineens heel groot en gevaarlijk. De kleine bange wolf rent dan ook voor zijn leven, en klimt van het ene boek in het andere. Maar in welk boek hoort hij nu eigenlijk thuis?

De wolf die uit het boek viel is een heel erg grappig boek, waarbij de grote boze wolf telkens inbreuk maakt op andere verhalen en sprookjes. Keer op keer ontdekt hij dat hij in het verkeerde verhaal zit, maar keer op keer is hij ook gewoon niet welkom in de vreemde verhalen. Zo wordt hij het boek weer uitgestuurd, en moet hij weer op zoek naar een nieuw boek, terwijl de kat op hem jaagt… tot hij uiteindelijk in het verhaal van Roodkapje terechtkomt, waar ze samen het verhaal nog even doorspreken. En zo ontdekken kinderen dat sprookjes helemaal niet echt zijn, en dat zelfs de hoofdrolspelers van de sprookjes ook maar een rol spelen.

De tekeningen uit dit prentenboek zijn geweldig leuk getekend. Door de verrassende perspectieven krijgen de prenten een dynamische en snelle uitstraling, die door de cartooneske stijl en vormgeving nog wat extra versterkt worden. Het verhaal bestaat uit korte zinnen en is vlot leesbaar. gelukkig ontdekt je dat – hoewel de wolf gevaarlijk uitziende tanden heeft – helemaal niet zo streng, boos of gevaarlijk is. Dat zal voor veel kinderen een geruststelling zijn!

De wolf die uit het boek viel, Thierry Robberecht

Illustrator: Gregoire Mabire
Clavis Books, 26 pagina’s, hardcover.