Is er buitenaards leven? De Wezens van Matt Haig vertelt je hoe het zit.

de wezensIk ben fan van Matt Haig. Ik weet niet wat er in de geest van die man rondspookt, maar het is veel goeds. En raars. Goed raar. De Wezens is het nieuwste boek dat in het Nederlands is vertaald, en het is een echte must-read. Het geeft antwoord op zo veel vragen over het universum, het leven en de toekomst, dat je het gewoon moet lezen. En nee, niet in een saaie documentaire-stijl, maar vanuit een alwetende manier. Vanuit de geest van een buitenaards wezen.

Big brothers

Je moet namelijk weten dat wij hier op aarde goed in de gaten worden gehouden. Tenminste, dat is wat Matt ons wil doen geloven. Als we ontdekkingen doen die we nog niet moeten doen, wordt daar een vakkundig stokje voor gestoken. Dan komen ze naar aarde, nemen ze één van ons over en zetten ze de fouten weer netjes recht. Zo ook in dit boek. Wiskundige Andrew Martin is het gelukt om één van de grootste mysteries van de wiskunde op te lossen: het mysterie van de priemgetallen. Je weet wel: zo’n getal dat alleen door zichzelf en door 1 te delen is. Maar die ontdekking kan op heel veel fronten gevaarlijk zijn, zo weten onze hoeders. En dus komt er een naamloos wezen naar aarde, neemt het lichaam van Martin over en verbaast zich over de primitieve wezens dat zichzelf ‘mens’ noemt.

Ontdekkingsreis

Je moet dit boek dan ook zien als een soort ontdekkingsreis. Onze hoofdpersoon vind zichzelf op alle fronten meer dan mensen. Die lelijke, vreemd uitziende mensen die hem de honger doen wegnemen. Hij vergelijkt dan ook alle elementen van ons bestaan met die van zijn wereld – wat bijzonder grappig is. Maar ook moet hij zich zien te redden als mens, want zijn opdracht is om alle bewijzen uit te wissen, zonder op te vallen. Maar hoe pas je jezelf aan? Een kleine passage, om de sfeer te proeven: “In ieder geval liep ik die boekwinkel binnen en bekeek een paar van de boeken op de tafels. Ik zag dat de twee vrouwen die er werkten moesten lachen en naar mijn middendeel wezen. Ik raakte weer in de war. Waren boekwinkels niet voor mannen bedoeld? Heerste er een soort seksestrijd die werd uitgevochten door elkaar belachelijk te maken? Deden boekverkopers niets anders dan zich vrolijk te maken over hun klanten? Of was het omdat ik geen kleren aan had? Wie biedt? Het was in ieder geval verwarrend.”

Conclusie over De Wezens

Briljant – niets meer, niets minder. De bijzondere insteek, scherpe humor en verrassende aanpak van het hele avontuur maken het een genot om te lezen. Hoe groots het buitenaardse wezen op zijn eigen planeet ook moge zijn – hier op aarde is hij een simpel mens die niet weet wat sokken zijn! Door: Score: De Wezens krijgt 10 van de 10 punten.

De Wezens,
Illustrator: Lebowski, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789048838042. Prijs: 19.95 euro.