Recensie: De wereld in spellen

de-wereld-in-spellen-ernst-strouhal-boek-cover-9789059566972[1]

Bordspellen zijn weer helemaal in trek, nadat ze een paar jaar uit de gratie leken te zijn. Dankzij grote spellen als Kolonisten van Catan is het weer helemaal hip om gezellig rond de tafel te zitten om een avond lang spellen te spelen. Strategiespellen lijken daarbij de boventoon te voeren, maar dat is wel eens anders geweest. En dan heb ik het niet over de spellentrend, want die is er altijd wel geweest. Sterker nog: vanaf het einde van de 17e eeuw verschenen er ontzettend veel spellen die zelfs om geld werden gespeeld. Gokspellen? Nou ja… het is net hoe je Ganzenbord beschouwd! De Wereld In Spellen  laat een flink aantal van die spelborden zien. Naast het spelfactor was het educatieve element belangrijk (waarmee de mensen konden laten zien dat ze geschoold waren). En dus verschenen de spellen met prachtige geografie- en reisthema’s. En allemaal gebaseerd op Ganzenbord, met obstakels, gevaren en een duidelijk einddoel.

De wereld verzameld

Het mooie van dit lijvige boek is dan ook dat het een mooie verzameling van die authentieke spellen is, inclusief de spelregels. Je hebt een soort spellenmuseum in handen, in boekformaat. Zo kan het zijn dat je de hele wereld rondreist, van London naar Parijs of Manhattan, in de oude vorm zoals we die eigenlijk niet meer kennen. En natuurlijk zijn die geografische thema’s gekoppeld aan andere thema’s, die het nog iets spannender moeten maken. Ga bijvoorbeeld naar het circus in Tokio, of blus branden in Amsterdam!

Papieren variant

Je kunt het boek De Wereld In Spellen erg goed openleggen. Daardoor is het prima te gebruiken als spelbord. Of spelborden, want er staan er nog al wat in. De mooie weergave van de spellen laat ook mooi het verschil zien tussen de heldere, duidelijke spelborden van nu en de druk gedecoreerde borden van weleer. Natuurlijk kan het authentieke formaat niet altijd behouden blijven, zodat de borden meer dan eens verkleind worden afgebeeld. De leesbaarheid komt daardoor in het gedrang. Gelukkig vind je voor in het boek een bijlage met alle spelregels van de verschillende spellen. Jammer alleen dat de titel van die bijlage niet is vertaald, en nog gewoon Kommentare & Spielregeln heet.

Recensie over De wereld in spellen

Een indrukwekkend en vooral mooi boek dat de geschiedenis van de bordspellen laat zien. Spel en educatie worden mooi gecombineerd. Dankzij de bijlage kun je ze allemaal spelen. Mooie, stevige uitgave!

De wereld in spellen,
Uitgever: Fontaine uitgevers, 148 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789059566972. Prijs: 39.95 euro.