Recensie: De waarheid en andere leugens, Sascha Arango

de waarheid en andere leugens 9789056725129De waarheid en andere leugens, allen vertelt vanuit het standpunt van schrijver Henry Hayden. Of liever gezegd: zo kent de wereld hem, want eigenlijk zijn diens boeken geschreven door Martha, Henry’s vrouw. Die heeft echter helemaal geen zin om in de schijnwerpers te staan, en dus zijn de boeken uit Henry’s naam uitgebracht. En dat heeft het stel heel wat faam en rijkdom gebracht. Iets waar Henry van geniet, en waar Martha niets om geeft. Zo lang zij iedere nacht maar kan schrijven, vind ze alles best. Maar er is meer: Henry werkt natuurlijk met een vaste uitgeverij, waar een bevallige dame ‘zijn’werk redigeert. De twee krijgen een relatie, waar een zwangerschap uit voortvloeit. Die zwangerschap en relatie moet natuurlijk geheim blijven voor Martha, die toch nog Henry’hart heeft, maar hoe? Want tegen Betty vertelt Henry natuurlijk heel andere verhalen. Verhalen over een gelukkig leven, liefde en trouw… Maar er spelen nog veel meer leugens in dit boek, leugens waar Henry van op de vlucht is: een gewelddadige vader, een moeder die plots is verdwenen, tehuizen waar Henry de boel terroriseerde, en nog veel, veel meer. Door de zwangerschap van Betty komen er echter nog meer leugens op de stapel, die Henry echter keer op keer omdraait en die omgekeerde verhalen presenteert als waarheid. Wanneer Henry een einde wil maken aan de tweedeling tussen Betty en Martha begaat hij echter een fout – en eentje waardoor hij nog dieper verstrikt raakt in het web van noodlot en leugens. Het lot zelf schijnt hem echter gunstig gezind, en hij kan telkens een nieuwe draai geven aan de gebeurtenissen, waardoor Henry netjes buiten beeld blijft. De waarheid en andere leugens is een sfeervol boek, waarbij je zelf ook wel eens aan het denken wordt gezet over de waarheid van het verhaal. Wat is er nu precies gebeurd? Is Henry wel z’n slechte man? Het verhaal dreutelt lekker door, waarbij het een aantal echt spannende momenten heeft. Het boek is vlot en toegankelijk geschreven, het nodigt uit tot verder lezen. En voor je het weet heeft het je pakken, en laat het je niet meer gaan! De waarheid en andere leugens, Sascha Arango Signatuur, juni 2014, 288 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789056725129