Recensie: De vuurtoren, Alison Moore

In De Vuurtoren lopen we mee met een Engelse man van middelbare leeftijd, Futh genaamd. Hij heeft een nogal bewogen jeugd gehad, en gaat nu een weekje wandelen in Duitsland, waar de oorsprong van zijn vader ligt. Dat doet hij om weer even een beetje op te knappen, want als hij in de spiegel kijkt weet hij als geen ander: de tijd begint hem in te halen. Witte huid, dun haar… een beetje buitenlucht doet hem altijd goed.

Zijn bewogen jeugd neemt hij in zijn hart en herinneringen altijd met zich mee. Zijn moeder is op jonge leeftijd vertrokken, zijn vader was een notoire rokkenjager en een man met een duidelijke mening: vrouwen zijn er niet om van te houden, maar om te gebruiken. Deze bonte verzameling aan herinneringen draagt hij niet alleen mee in zijn herinneringen, maar ook in zijn koffer. Daarin zitten souvenirs naar lang vervlogen tijden. Maar ook zijn eigen liefdesleven heeft hem geluk gebracht: zijn vrouw heeft hem bedrogen en het tweetal is uit elkaar. Futh is dus een verbitterd man, dat begrijp je. En een beetje wereldvreemd, maar dat merk je wel als je het boek leest.

De weg van Futh begint en eindigt bij het hotel waar Ester eigenaresse van is. Ook Ester is niet gelukkig in de liefde. Haar man ziet haar nauwelijks staan en weet haar zeker niet te waarderen. Als schreeuw om aandacht gebruikt ze de mannen die het hotel bezoeken om aan haar portie aandacht te komen. Zo ook Futh, als die op haar pad komt.

Al deze verhaallijnen lopen zo’n beetje door elkaar heen. Futh beleeft natuurlijk ook heel wat avonturen op zijn reis door Duitsland, maar vervalt toch vooral vaak in herinneringen naar zijn verleden. Zo vallen er steeds meer stukjes op hun plek, want de herinneringen worden steeds uitgebreider. Zo leer je zijn moeder, vader en ex-vrouw steeds beter kennen. Maar ook Esters verhaal wordt redelijk goed uitgediept, wat toch best knap is in zo’n kort boek.

Ondanks het feit dat het verhaal een beetje doorsukkelt blijft het toch boeien. Je wilt gewoon het bijzondere verhaal van Futh leren kennen. Waar gaat het heen, waar gaat híj heen? En hoe zit dat nu met Futh en Ester?

De vuurtoren, Alison Moore
Arbeiderspers, oktober 2013, 224 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,98 euro. ISBN: 9789029588478