Recensie: De vraag van Olifant, Leen van den Berg en Kaatje Vermeire

Zoals elk jaar klimt alles en iedereen de heuvel op. Olifant heeft een moeilijke vraag. Samen zullen ze een antwoord zoeken. Mier is in haar nopjes: zij mag de vergadering leiden. ‘Hoe weet je dat je van iemand houd?’ vraagt Olifant. Muis, Sneeuwwitje, Oma, Zon,… iedereen probeert Olifant uit te leggen hoe liefde voelt…

En iedereen ervaart de liefde natuurlijk anders. Vele citaten komen voorbij, allen gezien vanuit een ander punt: geliefden, een oma die haar man mist, een kind dat met haar vader rondloopt en voor hem gedichten schrijft, een acrobaat die blindelings op zijn partner kan vertrouwen, en zo nog veel meer. Het is enorm weldoordacht: geen enkele relatie lijkt vergeten te zijn.

De prenten zelf lijken bewerkingen van bestaande foto’s die als een collage worden samengevoegd. Hierdoor lopen de verhoudingen soms wat uit elkaar, maar krijgt het boek daardoor wel een bijzonder sfeervolle uitstraling. Vooral door de gebruikte foto’s krijgt het boek een typische jaren-30 uitstraling, wat versterkt wordt door het kleurgebruik. Deze prenten, vooral wat overzichtsprenten, zijn bijzonder gedetailleerd, en zullen garant staan voor veel zoekplezier.

Het enige nadeel is het tempo waarop het boek wordt ingeleid en afgesloten. Hierdoor krijgt het verhaal niet bepaald een goed einde, en met name het einde is bijzonder abrupt: voor je het weet is de hoofdpersoon (de olifant) van het toneel verdwenen en blijft ineens een mier de hoofdrolspeler te zijn. En dat is nogal een verandering! Vooral de eerste keer dat je het boek leest is dat een onaangename verrassing. Mijn devies: lees het boek eerst zelf goed door, en leidt het in. Praat ook even na, of klets over de uitspraken zodra ze in het boek voorkomen. Want het is een warm prentenboek over de vele facetten van de liefde, daar mag je niet zomaar aan voorbijgaan!

De vraag van Olifant, Leen van den Berg en Kaatje Vermeire
De Eenhoorn, juli 2011, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,50 euro. Leeftijd: vanaf 5 jaar. ISBN: 9789058387233