Recensie: De Voltooiing, David Baldacci

David Baldacci ken je misschien wel van boeken die je ouders lezen. Hij is een fervent schrijver van thrillers, met heel uitgesproken speurneuzen in de hoofdrol. De schrijfstijl van David Baldacci is altijd heel opvallend: hij omschrijft veel, maar niet te nauwkeurig, zodat je nog genoeg zelf kunt bedenken. Hij vertelt, maar laat ook door zijn personages vertellen. En ieder van die personages heeft een geheel eigen karakter, netjes uitgewerkt en uitgediept. Dus, dacht David, waarom zou ik niet eens een ander genre proberen? En zie hier het resultaat: het eerste deel van de Vega Jane-reeks!

Vega Jane is een hardwerkend meisje in het Bitterbos. Ze is een Voltooier. Ze werkt in een fabriek en maakt dingetjes af. Simpel als dat. Ze beschildert ze, schuurt ze, maakt kleine details of werkt lelijke plekken van het productieproces weg. Dat doet ze in de Fabriek, waar veel Bitters werken. Hard werken, waarbij iedereen bij binnenkomst in de gaten gehouden wordt en een stempel krijgt. Iedereen heeft zijn taak, en doet wat er van hem of haar verlangt wordt. Niemand klaagt, niemand stelt vragen. Zo ook Vega Jane en haar broertje John niet (haar ouders zijn ziek en liggen vastgeketend in een soort ziekenhuis). Iedereen zegt dat dit het beste is, en dan zal het wel zo zijn. Maar in De Voltooiing gaat er iets anders.

Want alle Bitters denken dat Bitterbos het enige bewoonbare plekje is op aarde. Rondom hen is een moeras vol vreemde en wrede wezens, die op het punt staan hen op te vreten. Niet echt een uitnodigend plekje dus om naar toe te gaan. Totdat Vega Janes leermeester (sorry: mentor) Quentin Hermes er ineens vandoor gaat. Door het moeras. En niet meer terugkomt. Is hij opgegeten door de vraatzuchtige wezens, of heeft hij een weg door het moeras gevonden? De kaart die hij voor Vega Jane heeft achtergelaten doet vermoeden dat Quentin precies weet waar hij aan begon. Zouden er meer onwaarheden zijn waar alle Bitters heilig in geloven? Vega Jane gaat op onderzoek uit en komt tot bizarre ontdekkingen. Ontdekkingen waar Bitters nooit van konden dromen! Ontdekkingen van magische werelden vol helden en vreemde wezens, grote krachten en vreemde voorwerpen die een eigen willetje hebben. En mensen die deze waarheden krampachtig verborgen proberen te houden voor alle bitters…

De Voltooiing laat zien dat David Baldacci veel meer in huis heeft dan de spannende thrillers die hij voor volwassenen schrijft. De wereld van het Bitterbos steekt goed en volledig in elkaar, en is geweldig goed opgebouwd. Vooral de relatie tussen Vega Jane en haar jeugdvriend Delph is geweldig omschreven, de band tussen broer John en Vega steekt goed in elkaar en de manier waarop de Raad omgaat met de rondneuzende Vega stelt jou als lezer alleen maar voor meer vragen. Vragen die je in dit boek nog niet beantwoord gaat krijgen, en daardoor alleen maar nieuwsgieriger maakt naar het volgende deel!

De Voltooiing, David Baldacci
AW Bruna, 406 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789400505179