Recensie: De verschrikkelijke badmeester, Jozua Douglas

De Verschrikkelijke badmeester

Jozua Douglas heeft in zijn jeugd ongetwijfeld de boeken van Roald Dahl verslonden. De Verschrikkelijke Badmeester heeft namelijk eenzelfde manier van vertellen, hoewel Jozua de vertaling naar de huidige tijd heeft gemaakt en er wat meer vaart zit in de manier waarop de gebeurtenissen zich voltrekken. Het verhaal begint met een situatieschets, waarbij je kennismaakt met de talentloze vader De Bruin. Hij verzamelt speelgoedauto’s, en is daar eigenlijk al druk genoeg mee. Hij hoopt dan ook dat zijn zoon Lev ooit beroemd zal worden. Hij moet wereldkampioen worden, maakt niet uit waarin.

In het dorp waarin ze wonen is ook de wereldberoemde zwemmer en zeehondenredder Boris Kwikzilver woon- en werkzaam. De superknappe held wordt door iedereen aanbeden. Zijn zwemschool is dan ook door het hele land bekend. Als hij dan roept dat hij wel wat ziet in Lev, is vader De Bruin in z’n nopjes! Jammer genoeg weet hij niet dat Boris de jongen in zijn kneuzenklasje wil… en een echte bullebak is. Maar ja – welke volwassenen zal dat geloven?

Brulboei is echter een enorme lastpost, die bovendien een hekel heeft aan kinderen. Zeker als ze niet snel genoeg zwemmen… De zwemklas van Lev probeert de man echter het leven zuur te maken, wat meestal averechts werkt. De meest bizarre stunts worden uitgedacht en uitgevoerd, in de hoop dat Boris Kwikzilver het zal opgevn (wat voor zowel spannende als hilarische momenten zorgt) Maar Boris heeft een duistere kant: hij is betrokken bij de kidnapping van de dochter van een puissant rijke man. Lev en zijn buurmeisje Lita gaan proberen de onverlaat te ontmaskeren.

Het supergrappige boek wordt bijgestaan door ontzettend veel tekeningen, die net als de schrijfstijl overeenkomen met de boeken van Dahl: ze gelijken erg op de stijl van Quentin Blake. Een populaire stijl, die volledig past bij de vertelling. Een superleuk verhaal voor wat oudere kinderen, en zeker herkenbaar (succesvol zijn, niet zo succesvol zijn, bullebakken en opkomen voor jezelf). Een toppertje!

De verschrikkelijke badmeester, Jozua Douglas
De Fontein, oktober 2012, 208 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789026133428