Recensie: De Verbeelders, Nederlandse boekillustraties in de twintigste eeuw, Saskia de Bodt

de verbeeldersPrentenboeken zoals wij die kennen bestaan eigenlijk nog niet zo heel erg lang. De combinatie van tekst en plaatjes, speciaal gericht op kinderen, heeft de afgelopen eeuw een enorme vlucht gemaakt. Natuurlijk bestaan er al langer illustraties, ook om verhalen mee te vertellen, maar door een hogere geletterdheid in Nederland hebben die illustraties een heel andere functie gekregen. In het lijvige boek de verbeelders vind je een overzicht van meer dan een eeuw aan boekillustraties in Nederland. In het informatieve boek “De Verbeelders” lees je alles over de illustraties van de afgelopen eeuw, en zie je met eigen ogen welke veranderingen in stijl en functie de illustraties hebben ondergaan. Naast een heldere uiteenzetting van de geschiedenis van de illustraties en de opkomst van de prentenboeken lees je ook korte levensbeschrijvingen van bekende en invloedrijke illustratoren. Aan de hand van deze portfolio’s wordt de ontwikkeling van de illustratie namelijk duidelijk gemaakt. Grappig daarbij is te zien dat illustratoren vroeger vaak een heel andere carrière hadden dan de toren van nu. Het verschil zit hem natuurlijk in de andere functie die de illustraties destijds hadden. Was het toentertijd echt illustratief bedoeld, tegenwoordig vormen ze regelmatig dragende kracht van een boek. Hoewel je in een boek over boekillustraties ontzettend veel tekeningen en voorbeelden zou verwachten valt dat eigenlijk wel mee. Ongeveer de helft van het boek bestaat uit illustraties, maar toch is vooral de begeleidende tekst het belangrijkst. De illustraties, hoe ironisch ook, worden dus echt ter illustratie gebruikt. Dat is overigens niet bezwaarlijk. De tekst in het boek leert je in dit geval veel meer dan dat de plaatjes konden doen. De Verbeelders, Saskia de Bodt Vantilt, oktober 2014, 352 pagina’s, hardcover. Prijs: 35 euro. ISBN: 9789460041877