Recensie: De Valse Vleerbij, Christine Ferdinand

De Valse Vleerbij Tijdens de vakantie van hun ouders logeren Thomas en Julia tijdelijk bij hun opa en oma. Als opa Jan gestoken wordt door een bij wordt hij ontzettend ziek. Oma Rini weet niet wat ze moet doen, en vraagt haar zus om raad. Zij is een heks, en kijkt in haar glazen bol en kaarten of er een manier is om de ziekte te stoppen. Zo komen Thomas en Julia er achter dat de Valse Vleerbijen gemaakt zijn door een boze heks, Wicca, die in het verboden woud woont. Er is gelukkig wel een toverdrank die de ziekte kan tegenhouden. Dat moet ook wel, want na 14 dagen zou opa dood gaan… Samen met de goede heks, de hulp van handige kabouters en andere magische wezens gaan ze een toverdrank maken. Enkele ingrediënten die ze nodig hebben zijn verborgen in het Verboden Woud. In plaats van enkel te gaan zoeken naar de ingrediënten die nodig zijn om de toverdrank te maken gaan ze ook de strijd aan tegen deze gemene heks en haar valse vleerbij. Dat is natuurlijk een flinke en vooral gevaarlijke klus. Zal het ze lukken om magie met magie te bestrijden? Je leest het hierboven al: de valse vleerbij is een ontzettend spannend boek vol gevaar en spanning. Het boek is voorzien van grote en kleurrijke afbeeldingen, zoals je ze ook op de kaft ziet staan. Deze ondersteunen het verhaal goed, en zorgen soms ook voor een klein stukje verduidelijking. Het boek is niet heel erg dik, en kent daardoor een flinke vaart. Het is prettig geschreven en zeker leesbaar voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar.

Thomas en Julia en de Valse Vleerbij, Christine Ferdinand
Illustrator: Sanne Miltenburg Vior webmedia, 128 pagina’s, hardcover. Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789082250329