Recensie: De vallei omnibus, Krystyna Kuhn

de vallei omnibus

Op de exclusieve school van Grace College, geleden in de vallei van de Rocky Mountains, hebben zich een bijzondere verzameling studenten vergaard. De school is compleet gevuld met hoogbegaafde jongeren. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen talent, en dat proberen ze op deze school nog verder uit te breiden en te ontwikkelen. Maar er is meer, want ook vrijwel iedereen heeft een dubbele agenda. Om het geheel op school in goede banen te leiden is er een streng beleid. Er zijn regels waar absoluut neit van afgeweken mag worden, en ook op de school zelf is er een bijzonder strenge hiërarchie. Daardoor is de hele school gehuld in mysteries. Sterker nog: het enorme gebouwencomplex is niet eens te vinden in Google Earth! Er gaat dus heel wat schuil achter deze school…

En dan gebeurt het: mensen verdwijnen… Hoe? Waarom? En wat hebben deze verdwijningen te maken met een voorval van 30 jaar geleden, waarbij er een groepje jongeren van de aardbodem verdween? De schrijfstijl van De Vallei is geweldig. Spannend, suggestief, met net genoeg handvaten voor heel wat vermoedens door het verhaal heen, die soms bevestigd worden, en soms teniet worden gedaan. Het is geschreven vanuit een ik-vorm, met Julia in de hoofdrol. Zij is samen met haar broer Robert pas op de school aangekomen, en dat vormt een mooie aanleiding om eens goed te vertellen en uit te leggen hoe het er allemaal aan toe gaat op deze opleiding. Al snel komen ze er achter dat niets is wat het lijkt!

De Vallei is een echte pageturner, je blijft hem gewoon doorlezen. Het is een echte mysteriethriller met een flinke dosis romantiek, mysteries, aconturen en meer. In deze uitgave zijn de eerste drie uitgaves gebundeld: Het Spel. Het Ongeluk en De Storm. Een echte aanrader voor iedereen die houdt van een stevige detective/mysterie met spannende thriller-elementen. Je zult het boek niet snel wegleggen, ook al is het bijna 900 pagina’s dik!

De Vallei omnibus, Krystyna Kuhn
Moon Uitgevers, juni 2013, 874 pagina’s, hardcover.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789049926564