Recensie: De twee jaar nadat, Steef van Gorkum

Steef van Gorkum blogde twee jaar bij ABCyourself, de kweekvijver van jong schrijftalent. ABCyourself heeft al heel wat leuke boeken tevoorschijn weten te toveren, zoals Hee maisje en Wij gaan heel goede vrienden worden. Dit boek is echter geen column-achtig boek, maar een leesboek, in de vorm van korte, fragmentarisch omschreven stukjes. Dagboekfragmenten, blogs, hoe je het ook wilt omschrijven. De basis-blog, waarin mensen iets van zich willen afschrijven.

Het resultaat is een indrukwekkend verslag, dat uniek is in zijn volstrekte eerlijkheid maar tegelijkertijd herkenbaar voor iedere jongere. De hoofdpersoon, Thijs, verliest zijn vader. Tijdens een normale zwemtocht. Hij verdrinkt, en zijn gezin moet er maar mee om zien te gaan. Dat dit verlies niet zomaar in een vergeethoekje te plaatsen is, blijkt wel uit de ervaringen van Thijs. De normaalste dingen worden ineens heel gevoelig. Maar dat niet alleen: Thijs worstelt met vraagstukken die iedereen vroeg of laat in zijn leven tegenkomt, over leven en dood, vriendschap en vertrouwen.

De twee jaar nadat omvat echter meer dan dat: door zijn eenvoudige manier van schrijven en openhartige manier van vertellen krijg je een heel intiem kijkje in de wereld van Thijs: zijn angsten, woedes, liefdes en natuurlijk ook zijn verdriet. Een makkelijk leesbaar boek, dat juist daardoor een diepe impact maakt: hoe zou jij je voelen?

De twee jaar nadat, Steef van Gorkum
Lemniscaat, december 2012, 124 pagina’s, paperback.
Prijs: 12,50 euro. ISBN: 9789047705123