Recensie: De tuin van de tijd / het huis van de tijd, Daria Song

De tuin van de tijd-het huis van de tijd Kleurboeken voor volwassenen zijn een echte hype. Lekker een momentje voor jezelf om in een deels gestructureerde omgeving – de kleurplaat – creatief bezig te zijn spreekt mensen blijkbaar erg aan. Daria Song neemt deze hype een stapje hoger met twee magische kleurboeken: De tuin van de tijd en Het huis van de tijd. In beide boeken ga je niet alleen creatief aan de slag met kleuren en eventueel tekenen, maar doe je dat ook in een verhaal: beide kleurboeken zijn niet alleen kleurboeken voor volwassenen, maar ook sprookjesboeken voor volwassenen. Daarbij spreken de tekeningen al voor zich – zoals het hoort in een kleurboek – maar krijg je soms met een of twee zinnen nog wat extra uitleg bij het verhaal. Zo maak je in De tuin van de tijd een magisch verhaal mee waarbij een jong meisje wegdroomt bij de magie van een oude koekoeksklok, die haar vader uit een ver land mee naar huis heeft genomen. Daria Song laat het meisje meenemen naar een mooie en mysterieuze fantasiewereld vol verrassingen, waarbij het meisje langzaam uitgroeit tot een jonge vrouw. Tot de nacht voorbij is en alles weer bij het oude is – was het allemaal maar een droom? In Het huis van de tijd draait het ook om de oude koekoeksklok. De fee uit de koekoeksklok komt om middernacht naar de grotemensenwereld. Ze verbaast zich erover hoe groot alles is in de wereld van het meisje, van de gordijnen tot de kroonluchter tot de mystieke roeiboot die haar meeneemt op een magisch avontuur. Alles wat ze aanraakt wordt betoverd. Tot de ochtend weer aanbreekt, en het meisje zich afvraagt wat er allemaal in haar kamer is gebeurd terwijl ze sliep. Beide boeken nodigen uit om creatief met de omgeving aan de slag te gaan. Niets hoeft te zijn zoals het is. Ga je werken met sfeervolle kleurverlopen, harde kleuren of juist dromerig pastel? Voeg je elementen toe of benadruk je juist fragmenten? De fijne kleurplaten zijn erg gedetailleerd en sierlijk getekend. Daar mag je zeker mee gezien worden. En als het boek eenmaal af is, heb je een geweldig sprookjesboek om zelf in weg te dromen. De tuin van de tijd / Het husi van de tijd, Daria Song AW Bruna, 96 pagina’s, paperback. Prijs: 12,95 euro. ISBN: 9789400506589 / 9789400506596