Recensie: De torrie van Mattie, het evangelie in straattaal, Daniel de Wolf

Verhalen van Jezus komen op een nieuwe manier tot leven in De torrie van Mattie.
Daniel de Wolf maakt in deze hervertelling het evangelie van Matteüs beschikbaar in straattaal. Voor volwassenen soms onnavolgbaar, voor jongeren helemaal hip.Straattaal is een mix van woorden van msn en sms, van woorden uit buitenlandse talen en nog veel meer. In dit boek leren jongeren de verhalen over Jezus kennen in hun eigen taal. Deze uitgave van de Straatbijbel bevat de meest relevante verhalen voor jongeren uit het Evangelie van Matteüs. Van Jezus’ geboorte tot Zijn sterven aan het kruis en Zijn opstanding. Bij alle verhalen is er een aanvullende uitleg, om nog duidelijker te maken wat Jezus bedoelt. Achterin de straatbijbel is ook een verklarende woordenlijst te vinden. Zo vind je naast de verhalen, die door het wonderlijke en kleurrijke taalgebruik opeens leuk en spannend zijn te lezen, ook veel kaders met tekst en uitleg. Deze worden in twee soorten opgedeeld: naamloze grijze kaders, waarin wat serieuzere uitleg staat over maatschappelijke connecties tussen het verhaal en de hedendaagse wereld, en een kader getiteld ‘Explanation’, waarin een uitleg wordt gegeven in straattaal. ieder hoofdstuk is overigens voorzien van een verwijzing naar het Evangelie van Mattheus: Mattie. De bijbelse namen worden tijdens het boek al snel omgetoverd tot namen van bekende artiesten, die bij de jeugd bekend zullen zijn. Hierbij wordt het karakter en daden van het bijbelse personage gespiegeld in het karakter of daden van de artiest.

Een geweldig decembergeschenk om diverse groepen jongeren en jongeren van de straat te bereiken! Leeftijd ca. 12-23 jaar. De straatbijbel is geschikt om ingezet te worden door commissies en kerken met evangelisatiedoelstelling, maar het is ook gewoon erg leuk om te lezen en om kennis te maken met de Bijbel en de kerk: zo zie je dat, ondanks het feit dat de boodschap al heel oud is, hij nog steeds geldig is. Buiten het gebruik van straattaal, waar je voor- of tegenstander van zult zijn (ikzelf vond het zeker vermakelijk) is het boek zeker goede vertaling naar het hedendaagse!

Deze uitgave is tot stand gekomen door samenwerking tussen Youth for Christ, het Nederlands Bijbelgenootschap en Ark Mission.

Zie ook de speciale website www.straatbijbel.nl.
Check de Facebook van de straatbijbel: https://www.facebook.com/#!/straatbijbel. Daar vind je links naar de vele interviews rondom deze Torrie van Mattie.