Recensie: De sprookjessprokkelaar, Paul van Loon en Prinses Laurentien van Oranje

de sprookjessprokkelaarIn De Sprookjessprokkelaar ga je naar een bos, aan de rand van een dorp. Daar woont Sterre met haar grootvader, Opa Anders. Hij is een stoere houthakker, en praat vrolijk met zijn eekhoorn-vriendje. Lotte heeft dat soort vrienden niet, zij moet zich zien te redden met een boek over vlinders en vladderaars. Als dat boek door het vele lezen uit elkaar is gevallen, is ze heel erg verdrietig. Maar opa Anders heeft een oplossing! Hij vertelt Sterre over een kasteel, dat lang geleden verlaten is door diens oorspronkelijke bewoners. Daar woonde vroeger een man die verhalen en sprookjes verzamelde. Zijn bibliotheek baarde opzien bij de dorpsbewoners, maar sinds de eigenaar van het kasteel spoorloos verdween is er niemand meer gekomen. Er zijn echter veel deuren, die allemaal een eigen geheim herbergen. Sommige geheimen zijn leuk, anderen heel erg eng. Sterre gaat een paar keer op pad, maar kan de juiste deur maar niet vinden. Opa Anders helpt haar een handje, en Sterre leert de magie van verhalen kennen. Die vertelt ze in het dorp, waar iedereen aan haar lippen hangt. Nieuwe en bijzondere verhalen kennen ze niet meer, sinds de Sprookjessprokkelaar verdwenen is! Maar niet iedereen is gediend van die verhalen: een jongen, die altijd heel populair was, krijgt nu ineens een stuk minder aandacht. Dat vind zijn moeder, de heks, maar niks, en ze betovert alle verhalen weg uit het dorp. Zelfs Sterre weet geen woord meer te vertellen! Gelukkig is er altijd een oplossing, zelfs voor dit soort problemen, en dit keer kunnen ook de verhalen van de sprookjessprokkelaar gered worden. Dankzij de liefde voor verhalen en het vertellen! De Sprookjessprokkelaar is een geweldige mix van spanning, liefde en aandacht. Ook in dit boek worden de schrijftalenten van Paul van Loon en Prinses Laurentien schitterend met elkaar verweven tot een sprookjesachtig verhaal. Het boek wordt echter afgemaakt door de schitterende illustraties, verzorgd door de Efteling, die de pagina’s schitterend vullen met full-colour tekeningen. De Sprookjessprokkelaar, Paul van Loon en Prinses Laurentien van Oranje
Illustrator: Efteling Leopold, 73 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,50 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789025866655