Recensie: De sprookjes van Grimm, Taschen books

grimm

De gebroeders Grimm zijn 200 jaar geleden geboren. Daar heb je misschien wel iets van gemerkt, gezien het aantal sprookjes dat dit jaar in de bioscoop is verschenen. Ter ere van deze verjaardag heeft Taschen de 27 meest geliefde sprookjes (waaronder natuurlijk de klassiekers Assepoester, Sneeuwwitje, Doornroosje en Hans en Grietje) uitgebracht in een nieuwe vertaling van de oorspronkelijke tekst. Dat is natuurlijk heel erg nobel, want de meeste verhalen zijn om verschillende redenen behoorlijk verbasterd en aangepast. Wat is nu de echte versie van het verhaal? Daar heb je nu het antwoord van in handen! De verhalen zijn naar de hedendaagse taal vertaald. Niet alle verhalen blijken even kindvriendelijk te zijn overigens: voor oudere kinderen kunnen de meeste wel, maar een paar boerenmeiden die door een hoepel springen en hop! allebei de benen breken… da’s niet zo fijn!

Het meest bijzondere van deze mooi uitgave in paars canvas met leeslint zijn echter wel de illustraties. Door de jaren heen zijn er namelijk nog al wat kunstenaars geweest die zich hebben geworpen op de tijdloze sprookjes van de gebroeders Grimm. In dit boek zijn schitterende illustraties opgenomen uit de jaren 1820 tot 1950 door kunstenaars zoals b.v. Kay Nielsen, Gustaf Tenggren, Walter Crane en Arthur Rackham. Niet altijd even aaibaar of lieflijk, maar wel met een geheel uitgesproken stijl en sfeer: van jugendstil tot de jaren-30 illustraties, van silhouetten tot het abstractere indonesische Kamishiba: je hebt ze in alle smaken en kleuren. Voor zowel volwassenen als kinderen brengt deze editie weer de eeuwige magie terug van de sprookjes van Grimm, na de Bijbel de tweede meest gelezen collectie verhalen van de wereld.

De sprookjes van Grimm, Noel Daniel
Taschen, uitgegeven, 320 pagina’s, hardcover.
Prijs: 29,99 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9783836538329