Recensie: De Smurfen: zoek en vind Koksmurf, Peyo

Smurfen zoek en vind koksmurf

Waar is Koksmurf? Hij is nergens te bespeuren. Help jij de andere Smurfen om hem te vinden? Koksmurf moet dringend een groot feestmaal smurfen voor de verjaardag van Grote Smurf! En natuurlijk zijn de Smurfen nog een heleboel andere dingen kwijt. Vind ze allemaal terug in dit boek!

In dit zoek en vind-boek van de Smurfen staan 12 grote platen, met daarin een ontzettend gedetailleerde en goed gevulde tekening van de Smurfen. Je ziet ze tijdens het bergbeklimmen, tijdens een bosbrand, bouwen aan een nieuwe brug, met z’n allen op de foto, zelfs een steppenrace (De Ronde door Smurfendorp) en de Olympische spelen mogen niet ontbreken! Iedere plaat wordt vergezeld van een kort en summier verhaaltje, verteld in een kadertje in de rechter onderhoek. Leuk, en zeker een leuke inleiding voor wat er te zien is op de plaat.

Links van de Smurfen tekening staat een kolom, met daarin tien kleine plaatjes. Hierin staan Smurfen getekend, maar ook voorwerpen of andere beeldelementen. Voor ieder zoekonderwerp staat een gekleurde stip. Die heeft een functie, daarover zodadelijk meer. Die zijn soms groot, maar meestal erg klein. Je zult echt in de details moeten zoeken! Bovendien is het zoeken van de Smurfen niet bepaald eenvoudig: in de linkerkolom staan ze namelijk netjes geportretteerd, maar in de tekening… tja, dan zitten, liggen of rennen ze, en soms zie je zelfs maar een klein stukje! Dat wordt dus geblazen! En dan blijkt dat kinderen ineens bijzonder goed kunnen opletten en heel precies weten wat ze waar hebben gezien. Heb jij zelf een steuntje in de rug nodig? Achter in het boek staan de oplossingen: kleine schematische plaatjes zijn aangevuld met kleurrijke cirkeltjes, die overeenkomen met de kleuren van de stippen. Een superleuk boek waar je gezellig samen met je kind in kunt neuzen, maar waar ze ook zeker zelf goed mee uit de voeten kunnen.

De Smurfen: zoek en vind Koksmurf, Peyo
Standaard uitgeverij, mei 2012, 24 pagina’s, hardcover.
Prijs: 8,95 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789002247149