Recensie: De schippers van de Kameleon, H. de Roos

de schippers van de kameleonBijna zeventig jaar geleden, in 1949, schreef H. de Roos het boek over de Schippers van de Kameleon. Daarin gaan twee Friese jongens, Sietse en Hielke, aan de slag met een oude boot en een oude automotor. Samen met Gerben, de plaatselijke klusjesman, bouwen ze een automotor van een oude auto in een opduwer, waar normaliter geen beweging in te krijgen is. Dankzij de automotor echter krijgt de opduwer een heel nieuw leven toebedeeld, en dankzij de rood-groene kleurcombinatie krijgt de boot een unieke uitstraling. Combineer dat pittige bootje met de eigenwijze streken van het tweetal, en je hebt een heel krachtige kwajongenscombinatie, die een heel groot hart hebben. De pittige streken van dit tweetal wordt vaak gecombineerd met een happy end en een goede daad: smullen voor jong en oud! Nu is dat allereerste boek van H. de Roos, dat al bijna 50 jaar oud is, opnieuw uitgebracht – in stripverhaalvorm. Niemand minder dan Dick Matena leefde zich uit op de wonderlijke avonturen, en daardoor ontstaat er een heel bijzonder stripboek. De illustraties zien er realistischt uit, met fijne details en waarheidsgetrouwe lichaamsverhoudingen. De stijl van Dick Matena kenmerkt zich door een overvloed aan details, ook in de gezichten (waar veel illustratoren juist zo min mogelijk details intekenen). Dankzij die details komen de personages echt tot leven, en kun je echt zien hoe ze zich voelen. Minpunt is het gebruik van de letters: die zijn allen in grove kapitalen geschreven, wat de leesbaarheid zo nu en dan in het gedrang brengt.

De schippers van de Kameleon – het stripverhaal, H. de Roos
Illustrator: Dick Matena Kluitman, 48 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789020667622