Recensie: De poppen van Tantehilde, Hilde Cuppens

tantehilde

In Vlaanderen is Tantehilde een waar begrip. En dat is helemaal niet zo raar. Ze maakt poppen op bestelling, helemaal naar smaak en wens. Echte poppen met karakter, dus! Omdat ze de vraag echter niet kan bijbenen, besloot ze een boek te schrijven waarin haar geheimen worden prijsgegeven.

Als je door het boek heen bladert, zie je de kleurige en levendige poppen van het papier af spatten. Het is direct duidelijk waarom de poppen van Hilde Cuppens zo succesvol zijn. Het boek staat dan ook vol met de mooiste sfeerfoto’s van haar poppen, die je natuurlijk zelf leert maken. Dat legt Tantehilde uit aan de hand van een basispop, die je in fases leert maken. De uitleg is helder, en wordt goed geïllustreerd met tekeningen en fotootjes.

Vanuit die basispop ga je verder werken. Hoe maak je verschillende kapsels, gezichten en kleding? Want kleding maakt niet alleen de man, maar ook zeker de pop. In De poppen van Tantehilde komen verschillende kledingstukken aan bod, voor iedere situatie iets geschikts, van hele simpele kleding tot moeilijkere, voor meisjes en jongens, natuurlijk iets extra’s voor de winter, maar ook voor de kleine babypopjes. De kleding maakt de pop van Tantehilde helemaal af!

De instructies zijn eenvoudig en helder geschreven. Een minpunt is de kleurstelling van het boek. De achtergrond bestaat namelijk uit een groene achtergrond met witte bloemen. Zet daar rode kopjes op voor Nodig, Knippen en Maken, en die leesbaarheid wordt een stuk minder. Achter in het boek vind je een uitgebreid vel patroontekeningen, op schaal. Je kunt ze natuurlijk vergroten of verkleinen, maar dat hoeft niet.

De poppen van Tantehilde, Hilde Cuppens
Standaard uitgeverij, oktober 2012, 160 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789002252235