Recensie: De pony’s van de Zonnehoeve, Gertrud Jetten

de ponys van de zonnehoeveIn het boek De pony’s van de Zonnehoeve koop je eigenlijk drie boeken in één. In dit mooie boek, voorzien van een leeslint met een zilverkleurige pony eraan, heb je namelijk de boeken De stoere pony, Pony van goud en Een pony met pit in handen. Alle drie de boeken gaan over pony’s, maar dan anders: je leest de verhalen namelijk niet vanuit de meisjes en jongens die de paarden verzorgen, maar vanuit de pony’s zelf. Op de Zonnehoeve wonen een flink aantal pony’s. In deze drie boeken staan er vijf in het middelpunt: de mooie Goldy, de ondeugende Romario, de speelse Rakki, de stoere Jacco en de verstandige Assa. Alle vijf gaan ze heel anders om met de verzorgers en meisjes die de Zonnehoeve bezoeken, iedereen heeft zo zijn voorkeuren en dingen die ze niet leuk vinden. Zo droomt in De stoere pony Jacco ervan om een menpony te worden. Lekker racen oer het parcours! Maar hoe krijg je zo’n verzorger dat aan zijn verstand? Een lastig probleem, als paard! Zeker als Romario en Rakki hem een beetje opjutten. Maar ondanks de vervelende dingen die Jacco doet loopt het allemaal goed voor hem af. Hij maakt zelfs een paar nieuwe vrienden, en komt er langzaamaan achter wat hij zelf wil. De andere twee boeken zijn ook geschreven vanuit de paarden, alsof het mensen zijn. Die zo hun eigen eigenaardigheden hebben, uiteraard. Want hoe vertel je iets als je niet kunt praten, en geen handen hebt om iets aan te wijzen? En hoe ga je om met je dierlijke instincten? Soms doen de paarden dingen die ze eigenlijk niet willen, of niet in de gaten hadden dat ze het deden. Dieren reageren soms instinctief, zonder dat ze het weten. Uit de drie verhalen over de Zonnehoeve blijkt duidelijk dat schrijfster Gerdrut Jetten het hart op de juiste plek heeft zitten, zeker als het aankomt op pony’s. Ze geeft deze dieren een menselijk karakter, en laat daarbij zien dat de dieren, hoe goed ze ook zijn, soms reageren vanuit hun oerinstinct. Niet dat het boek heel moralistisch is trouwens, het zijn gewoon leuke en spannende boeken van een stel paarden die bij elkaar op stal staan. En daar zullen paardenmeisjes die misschien zelf een pony hebben heerlijk van smullen!

De pony’s van de Zonnehoeve, Gertrud Jetten
Illustrator: Ina Hallemans Kluitman, 3×96 pagina’s, hardcover. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789020662801