Recensie: De Poel, Just Bridge

De Poel is een ontzettend spannende en drukkende horrorfilm van Nederlandse bodem. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig, een goede film van Nederlandse bodem, maar toch is het zo. De film begint als twee gezinnen, met de vrienden Lennaert en Rob als initiatiefnemers voorop, besluiten dat ze met hun gezinnen maar eens moeten gaan kamperen. Maar dan niet op een camping, maar in een verlaten bos, aan een mooi en sfeervol meertje. Tijdens het eerste kampvuurmoment komt er meteen een spookverhaal aan bod over dat meertje, dat gaat over de mysterieuze verdwijningen in datzelfde meer. Een beetje een inkopper, als kijker weet je genoeg, maar als je zelf ooit een spookverhaal hebt vertelt bij een kampvuur weet je dat dat soort verhalen er nu eenmaal bijhoren. Vanaf daar dreigt de spanning door de film, de hele film lang. Soms neigt het naar een schrikmoment, maar daar komt het eigenlijk nooit van. Daarentegen is het juist het ‘kwaad’ dat in de verschillende personages naar boven komt borrelen en waardoor remmingen minder worden. Door dat gevoel blijf je wel op het puntje van je stoel zitten, je krijgt geen moment de tijd om even achterover te leunen. Due druk wordt zo nu en dan doorbroken door een geslaagde grap, maar de volwassenen maken bijzondere ontwikkelingen door. Wie zal het eerste doordraaien? En wie wordt het volgende slachtoffer? Genoeg momenten die je doen gruwelen: is het niet door de toenemende spanning van een onbekende dreiging, dan is het wel door de bloedspattende actiemomenten die je maag bijna doen omkeren… De Poel, Just Bridge Entertainment
Tijdsduur: 80 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 16 euro), Blu-ray (ca. 16 euro)