Recensie: De piratenschool 7: het dagboek van Kapitein Barracuda, Sir Steve Stevenson

piratenschool 7

In het vorige deel van De Piratenschool, De verrassingsaanval las je al dat de Zeewolfjes een aanval hebben weten te verijdelen door een vulkaan tot uitbarsting te brengen. In dit deel gaat het verhaal weer een stapje verder: tijdens de wederopbouw lukt het de Zeewolfjes maar niet om hun slaapverblijf goed op te knappen. Wat nu? Ze besluiten hulp in te roepen van één van hun leerkrachten. Deze accepteert te klus, maar onder één voorwaarde: de Zeewolfjes moeten de onhandelbare nieuwelingen bezighouden tot het dak op hun hut ligt! En dat blijkt nog niet zo eenvoudig. De dekselse leerlingen zijn al met de noorderzon vertrokken. Dat wordt dus zoeken geblazen! En dat gaat niet zonder slag of stoot, want de nodige hindernissen liggen in het verschiet. Tot ze een verlaten boomhut ontdekken, waar ze het skelet vinden van Kapitein Barracuda… samen met het verloren gewaande dagboek, waar een heuse schatkaart in beschreven zou staan! Achter in het boek vind je leuke informatie over hoe je zelf een kompas maakt, en hoe het er aan toeging in het echte piratenleven. Zou jij het aandurven?

Daarmee is dit stoere verhaal (AVI 5/E4) met de typerende, cartooneske illustraties een schitterend boek dat beginnend lezers zeker zal motiveren om verder te willen lezen. En dat is in zo’n vroeg stadium het allerbelangrijkste: lezen, lezen, lezen!

De Piratenschool 7: het dagboek van kapitein BarracudaSir Steve Stevenson
Baeckens Books, juli 2012, 94 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789054618713