Recensie: De piratenschool 1: Het Kwalleneiland, Sir Steve Stevenson

Jim en zijn vrienden bereikten eindelijk de Kwallenrots waar de Piratenschool gevestigd is. Daar wacht hen de eerste proef: Kapitein Hangmat laat hen alleen achter op een verlaten eiland met een kist vol vreemde voorwerpen. De jongens moeten het schoolgebouw voor zonsondergang vinden, willen ze toegelaten worden op de Piratenschool.

Sir Steve Stevenson, die we kennen van het eerder op Suggesties besproken Agatha Mistery (recensie), zet met De Piratenschool een leuk leesboek neer voor een compleet andere doelgroep: de stoere jongens. Hoewel er ook een meisje meegaat op het avontuur, overigens. Het verhaal speelt zich af in een ver verleden, waar piraten de normaalste zaak van de wereld zijn, en waar piraten zelfs nog een opleiding konden genieten. In dit vrolijke, spannende en grappige boek maken we het eerste avontuur mee van onze vrienden. Alvorens het boekje begint lees je in de eerste paar pagina’s in het kort welke piraten je allemaal tegen kunt komen in het boekje, want helaas kom je ze niet allemaal tegen. Waarschijnlijk wordt dezelfde inleiding dan ook gebruikt in verdere delen van deze serie. Het is echter zeker wel de moeite waard om ook aan de overige boekjes te beginnen lijkt me, zeker als ze dit tempo, humor en spanning er inhouden. Het is namelijk superleuk, wat alleen maar ondersteund wordt door de vele, grote illustraties waarmee het boekje nog meer tot de verbeelding zal spreken.

De piratenschool 1:Het Kwalleneiland, Sir Steve Stevenson
Bakermat, mei 2011, 94 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789054616818